Specjalny poziom – specjalny poziom, pojawiający się w grze Sonic the Hedgehog 2. Wykonany jest w stylu 3D. Celem jest zdobycie Szmaragdu Chaosu ukrytego na końcu trasy, składającej się z trzech segmentów.

Opis[edytuj | edytuj kod]

Aby dostać się do poziomu należy zdobyć 50 pierścieni po czym dotknąć punktu kontrolnego. Dookoła niego pojawi się okrąg z gwiazdek. Wskoczenie między gwiazdki, przetransportuje gracza do specjalnego poziomu.

W grze pojawia się 7 specjalnych poziomów - po jednym na każdy Szmaragd Chaosu. Każdy z nich różni się od siebie poziomem trudności. W zależności od poziomu (ale również od postaci) potrzebna jest inna ilość pierścieni do zdobycia szmaragdu.

Gracz może kontrolować ruchami postaci za pomocą strzałek w lewo i w prawo oraz z pomocą przycisków skoku. W grze Sonic + Tails, drugi gracz może sterować ruchami Tailsa za pomocą drugiego kontrolera.

Tuba poza prostymi odcinkami posiada wzniesienia, zakręty i zbocza. Pierścienie pojawiają się w różnych częściach tuby i w różnych konfiguracjach. Najczęściej pojawiają się w długich wąskich grupach, rzadziej w postaci skrzyżowanych korkociągów. Poza pierścieniami, pojawiają się bomby. Gdy gracz uderzy w jedną z nich traci 10 pierścieni. Jeżeli gracz nie zbierze wymaganej ilości pierścieni przed punktem kontrolnym, poziom się kończy i gracz wychodzi z niczym. Jednakże pomyślne przejście segmentu pozwala graczowi na przejście do kolejnego lub, jeżeli był to trzeci segment, zdobycie Szmaragdu Chaosu.

Po zdobyciu wszystkich Szmaragdów, Sonic może zamienić się w Super Sonica, a Knuckles w Super Knucklesa.

Tryb wieloosobowy[edytuj | edytuj kod]

Specjalne poziomy dostępne są również w trybie wieloosobowym. Dwóch graczy - jeden jako Sonic a drugi jako Tails - może rywalizować na trzech torach następujących po sobie. Zadaniem każdego z graczy jest zdobyć jak najwięcej pierścieni. Gracz, który zdobędzie więcej pierścieni w danym segmencie dostaje punkt. W przypadku remisu nie dostaje go nikt. Gracz z większą ilością punktów pod koniec poziomu, wygrywa go. Gracz, który wygra więcej specjalnych poziomów, wygrywa cały tryb "Special Stage" w grze dla dwóch graczy.

Wydanie na iOS/Androida[edytuj | edytuj kod]

W reedycji z 2013 roku, poziomy są wykonane w prawdziwym trójwymiarze. Gracz może również wybrać w Level Selectcie, za pomocą piosenek od 00 do 07, w który poziom chce grać. Najpierw należy odtworzyć jedną z piosenek po czym wybrać "Special Stage". Poziomy nie różnią się od swoich pierwowzorów poza tym, że wyrównano wymagania pierścieniowe Knucklesa oraz Sonica i Tailsa.

W reedycji dodano również ósmy poziom specjalny, który jest dużo trudniejszy. Jest grywalny jedynie za pomocą tej metody. Oprócz typowych elementów, posiada on również korkociągi.

Wymagana liczba pierścieni[edytuj | edytuj kod]

Poniższa tabela przedstawia ile pierścieni należy zebrać w danej sekcji danego poziomu. Sonic i Tails oznacza grę obiema postaciami naraz, zaś Sonic lub Tails - grę jedną z postaci. Reedycja z 2013 roku zrównuje wymagania Knucklesa z pozostałymi postaciami.

Szmaragd Segment 1 Segment 2 Segment 3
Sonic i Tails Sonic lub Tails Knuckles Sonic i Tails Sonic lub Tails Knuckles Sonic i Tails Sonic lub Tails Knuckles
S2-niebieskiszmaragd.png
40 30 30 80 70 70 140 130 130
S2-fioletowyszmaragd.png
50 50 50 100 100 90 140 140 130
S2-czerwonyszmaragd.png
60 50 50 110 110 100 160 160 140
S2-różowyszmaragd.png
40 40 40 100 110 90 150 150 140
S2-żółtyszmaragd.png
55 50 40 110 90 80 200 160 130
S2-zielonyszmaragd.png
80 80 70 140 140 130 220 210 170
S2-szaryszmaragd.png
100 100 50 190 150 100 210 190 140
S2-niebieskiszmaragd.png
90 80 80 210 190 190 280 270 270

Muzyka[edytuj | edytuj kod]

Nazwa Muzyka
STH2 Special Stage ~Mega Drive version~
STH2 Special Stage ~Masa's Demo version~

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Poziom specjalny był przerabiany i wykorzystywany w wielu grach serii.
  • Jeżeli gracz spełni wymagania do zdobycia siódmego Szmaragdu, podczas biegu po Szmaragd niebo zacznie się świecić na kolory pozostałych Szmaragdów.
  • Tails nie ma żadnego pożytku ze zdobytych Szmaragdów.
  • Wielu graczy krytykuje sztuczną inteligencję w Specjalnych poziomach. Tails reaguje na ruchy Sonica z niewielkim opóźnieniem przez co może nie zdążyć ominąć przeszkody i stracić niektóre ze swoich pierścieni. Może to spowodować, że gracz będzie miał za mało pierścieni.

Zobacz też[edytuj | edytuj kod]