Specjalny poziom – specjalny poziom w grze Sonic the Hedgehog. Ma formę obracającego się labiryntu ze szmaragdem, czekającym na zdobycie.

Opis[]

Aby wejść do specjalnego poziomu należy pod koniec pierwszego lub drugiego aktu mieć ze sobą 50 pierścieni po czym wskoczyć do wielkiego pierścienia, który będzie się znajdował za tabliczką mety. Gracz nie może dostać się do specjalnych poziomów w Scrap Brain Zone.

Poziomy specjalne polegają na nawigowaniu Sonicem, który jest w formie kulistej, po abstrakcyjnym labiryncie. W tle pojawiają się ryby oraz ptaki, które zmieniają się co jakiś czas. Poziom nie ma limitu czasowego. Sam poziom obraca się również nieustannie, a gracz może w niewielkim stopniu wpływać na jego obrót. Pojawiają się również pierścienie, które mogą ułatwić nawigację, a także dają bonus punktowy po zakończeniu poziomu. Zebranie 50 pierścieni daje continue, zaś 100 - dodatkowe życie. Pierścieni nie można stracić w żaden sposób. Labirynt składa się z kolorowych bloków oraz innych elementów:

Sprite
Nazwa
Opis
Goal.png
Goal Świecące na niebiesko i czerwono koła ustawione w rzędach. Po zetknięciu się z nimi gracz zostanie wyrzucony ze specjalnego poziomu bez Szmaragdu Chaosu.
Bumper 1.gif
Zderzak Odbijają od siebie gracza, podobnie jak w Spring Yard Zone.
Jump Stand.png
Jump Stand Czerwono-białe koła. Gracz może na nich lądować dla lepszej pozycji skoku. Pojawiają się też ich przezroczyste wersje, które oznaczają zwykle drogę do komnaty ze szmaragdem. Po przejściu przez nie blokują wyjście z komnaty, aby gracz nie mógł wypaść.
Up and Down.png
Up i Down Po dotknięciu zmieniają tempo obrotu kamery. Up zwiększa szybkość, natomiast Down obniża ją.
Reverse.png
Reverse Odwraca kierunek obrotu kamery po zetknięciu.

Pod koniec poziomu pojawia się pomieszczenie ze Szmaragdem Chaosu, do którego dostępu bronią różnokolorowe bloki do niszczenia. Zdobycie Szmaragdu zakańcza poziom powodzeniem. Gracz musi jednak uważać na blok z napisem GOAL. Dotknięcie go sprawi, że poziom również się zakończy, ale bez powodzenia. Po zakończeniu poziomu w dowolny sposób, gracz przechodzi do zwykłego poziomu następującego po tym, z którego dostał się do specjalnego poziomu.

Muzyka[]

Nazwa Muzyka
STH1 Special Stage ~ Mega Drive version ~
STH1 Special Stage ~ Masa's Demo version ~

Ciekawostki[]

  • Początkowo miało pojawić się więcej bloków, jednak nie zostały one użyte. Wśród nich znajdują się bloki z napisami "Zone 1-6", blok z wielką literą "W" oraz zbieralny blok z dodatkowym życiem.
  • W wersji z 2013 roku, pojawia się siódmy poziom specjalny. Zdobycie siódmego szmaragdu odblokowuje super formę danej postaci.

Zobacz też[]