Sonic Wiki

CZYTAJ WIĘCEJ

Sonic Wiki
Advertisement
Sonic Wiki

Sonic the Hedgehog Triple Trouble, znana krócej jako Sonic Triple Trouble, a w Japonii jako Sonic & Tails 2 (ソニック&テイルス2 Sonikku to Teirusu Tsū?) – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog wyprodukowana przez Aspect Co. Ltd, a wydana przez Segę. Ukazała się jedynie na konsolę Sega Game Gear. W przeciwieństwie do poprzednich gier z tej konsoli, port na Sega Master System nigdy nie został wydany. Później Sonic Triple Trouble zaczęła być wydawana w różnych kompilacjach, oraz na Virtual Console.

Sonic Triple Trouble to sequel Sonic Chaos. Podobnie jak w poprzedniej grze, gracz wciela się w Sonica lub Tailsa, a jego zadaniem jest odzyskać Szmaragdy Chaosu i powstrzymać Doktora Eggmana. Tym razem pojawiają się jednak dwaj nowi rywale: Knuckles the Echidna (wprowadzony w Sonic the Hedgehog 3), oraz zupełnie nowy Fang the Sniper. Będą oni próbowali przeszkodzić graczowi w jego przygodzie na różne sposoby.

Produkcja[]

Sonic Triple Trouble została wyprodukowana przez Aspect Co. Ltd jako sequel do Sonic Chaos[1]. Początkowo na zachodzie nosiła tytuł Sonic Chaos 2. Sega planowała również port gry na Master System, jednak ostatecznie zrezygnowano z tego pomysłu[2].

Jeden z wczesnych szkiców koncepcyjny Fanga

Gra wprowadziła nową postać - Fang the Sniper. Zaprojektował ją Shinichi Higashi, za zgodą Naoto Ohshimy[3]. Autorem pomysłu na osobowość postaci był jednak Tadashi Ihoroi, jeden z planerów i twórców otoczenia w Sonic Triple Trouble[4][3]. Higashi zainteresował się postacią Sonica w szkole artystycznej[5]. Fang był jego pierwszą profesjonalną postacią. Artysta inspirował się projektami takimi jak Opa-Opa, poszukując prostoty dla swojej postaci[6]. Fang otrzymał kapelusz i ubiór odkrywcy, aby podkreślić jego zainteresowanie błyskotkami. Dano mu również cztery palce, zamiast pięciu, na podstawie rasy na której był wzorowany[7].

Na swoim Twitterze Higashi przyznał, że projektowała Fanga z myślą o podskoczku (トビネズミ tobi nezumi?), gatunku gryzonia[7]. Dział sprzedaży Segi zdecydował jednak zmienić rasę postaci - w Japonii na hybrydę podskoczka i wilka, a w Ameryce Północnej na łasicę[8][9].

Fang celujący do Sonica z pistoletu

Początkowo postać znana była pod imieniem Nack[10], jednak w podobnym czasie dla gry Sonic the Hedgehog 3 zaprojektowano postać Knucklesa, którego japońskie imię byłoby zbyt podobne do Nacka[11]. Nowe imię postaci wybrano na podstawie konkursu w czasopiśmie o grach Shūkan Famicom Tsūshin[12]. Na zachodzie planowano nadać mu imię Jet, ale ostatecznie zmieniono je na Fang the Sniper[13]. W Ameryce Północnej i Europie zachowano jednak imię Nack, ponieważ w języku angielskim różniło się wystarczająco od imienia Knuckles[14].

Na jednym z wczesnych zrzutów ekranu ukazano Fanga celującego do Sonica z pistoletu, ale ostatecznie zrezygnowano z tego pomysłu. Fang nie otrzymał żadnej podobnej broni w tej grze, ale w Sonic the Fighters dano mu pistolet korkowy.

Fabuła[]

Ekran tytułowy

Doktor Robotnik zdobył sześć Szmaragdów Chaosu, bez wiedzy Sonica. Jednakże podczas testowania jednej z jego najnowsyzch broni, szmaragdy rozproszyły się po specjalnych poziomach, z wyjątkiem żółtego szmaragdu, który doktor zatrzymał przy sobie. Wkrótce potem Sonic i Tails dowiedzieli się o planach doktora i postanowili odzyskać szmaragdy. Aby ich opóźnić, Robotnik zdołał oszukać kolczatkę Knucklesa, wmawiając mu że Sonic ma zamiar zebrać szmaragdy aby podbić świat.

Sonic spotykający Knucklesa w Great Turquoise Zone

Podczas poszukiwania szmaragdów Sonic i Tails natknęli się na Knucklesa, który zaczął się z nimi sprzeczać. Ich kłótnię obserwował z ukrycia Fang, który zdołał już zlokalizować Szmaragdy Chaosu na specjalnych poziomach. Podczas wielu przygód Sonic i Tails musieli zmierzyć się z maszynami Robotnika, a Knuckles próbował im utrudnić drogę zastawionymi przez siebie pułapkami. Ostatecznie zmierzyli się z kolczatką w Tidal Plant Zone. Knuckles został pokonany i schwytany przez Robotnika.

Sonic i Knuckles zawierają rozejm

W Atomic Destroyer Zone bohaterowie zostali zaatakowani przez Metal Sonica, ale zdołali go odeprzeć. Napotkali potem Fanga, ale ten uciekł gdy tylko zjawił się Robotnik. Po pokonaniu maszyn doktora, Robotnik zaczął uciekać ze Szmaragdem Chaosu na latającą platformę. Sonic i Tails zdołali jednak zrzucić go z niej, a także zabrać mu żółty Szmaragd Chaosu. Uwolnili następnie Knucklesa z klatki, a także zawarli z nim rozejm. Cała trójka uciekła następnie z bazy Robotnika.

Dalsze wydarzenia zależą od tego, czy gracz zebrał sześć Szmaragdów Chaosu:

Dobre zakończenie

  • W złym zakończeniu Fang pojawia się na czarnym tle i śmieje z gracza, po czym ucieka, upuszczając niezebrane Szmaragdy Chaosu. Wyświetlony zostaje napis "Spróbuj ponownie".
  • W dobrym zakończeniu Sonic i Tails lecą Tornadem przez morze. Pora dnia zmienia się na późne popołudnie, a potem zachód słońca. Nocą samolot znika i wyświetlony zostaje napis "Koniec".

Rozgrywka[]

Główna rozgrywka[]

Sonic korzystający z rakietowych butów

Sonic Triple Trouble to gra platformowa 2D, rozgrywająca się na bardzo podobnych zasadach co poprzedniczka - Sonic Chaos. Celem gracza jest przemierzać poziomy, podzielone na trzy akty. Dwa pierwsze akty kończą się przejściem przez tabliczkę mety, a w trzecim gracz musi pokonać bossa. Na ukończenie każdego aktu gracz posiada limit czasowy wynoszący 10 minut. W grze pojawiają się także przejścia między poziomami - zwykle jest to Knuckles naciskający przycisk, który aktywuje falę ognia lub lawinę śnieżną.

Tails po zebraniu Hyper-Heli Tails

Sonic i Tails posiadają te same umiejętności co w Sonic Chaos. Obaj mogą wykonywać Spin Dash. Sonic posiada nadal dostęp do Strike Dasha, a Tails może latać. Gra wprowadza także umiejętność Flying Spin Attack. Pozwala postaci na krótko zwinąć się w kulkę podczas przebywania w powietrzu. Jest przydatna podczas wybijania się ze sprężyn albo spadania, w niektórych sekcjach jej użycie jest wymagane, aby pokonać bossa lub nadlatującego przeciwnika. Ponadto Tails może w tej grze uzyskać dostęp do specjalnych poziomów na tych samych zasadach co Sonic.

W grze powracają pierścienie. Pełnią taką samą funkcję jak w poprzednich grach, chroniąc przed śmiercią. Po raz pierwszy w serii gracz nie traci jednak wszystkich pierścieni po otrzymaniu obrażeń - zamiast tego w danym momencie z gracza może wypaść maksymalnie trzydzieści, z czego część da się odzyskać. Oprócz tego licznik pierścieni nie resetuje się już do zera, gdy gracz zbierze sto. Nie otrzymuje się jednak dodatkowego życia.

Tails korzystającyz Sea Fox

W pudłach z przedmiotami pojawiają się standardowe power-upy. Powraca strzałka, służąca jako punkt kontrolny. W przypadku śmierci gracz odrodzi się przy ostatniej zebranej strzałce. Sonic ponownie może znaleźć na swoich poziomach rakietowe buty, które pozwalają mu lecieć z dużą prędkością w powietrzu, przez krótki czas albo do zderzenia ze źródłem obrażeń. W wersji Tailsa rakietowe buty są zastąpione przez Hyper-Heli Tails. Działają tak samo, pozwalając postaci latać z dużą prędkością. Oprócz tego kilka poziomów posiada unikatowe power upy.

W Robotnik Winter Zone Sonic może zdobyć snowboard do szybkiego przemieszczania się, a w Tidal Plant Zone buty napędowe pozwalające mu szybko pływać w wodzie. W wersji Tails buty napędowe zastępują buty szybkości, ale dodatkowo Tails posiada dostęp do Sea Foxa - łodzi podwodnej, która pozwala mu stale oddychać pod wodą i strzelać pociskami, które niszczą przeszkody.

Walka z Fangiem na specjalnym poziomie

Warunkiem uzyskania dobrego zakończenia jest zebranie pięciu Szmaragdów Chaosu ze specjalnych poziomów. Gracz może dostać się na specjalny poziom zbierają 50 pierścieni podczas zwykłego aktu i znajdując pudło ze Szmaragdem Chaosu. Po zniszczeniu go ukaże się okrąg z gwiazdek, w który należy wskoczyć. Obie postacie mogą korzystać ze specjalnych poziomów.

Pierwszy, trzeci i piąty to wyzwania platformowe, gdzie gracz musi przemierzyć trudne korytarze pełne przeszkód, z limitem czasowym który można odnowić zbierając bonus czasowy. Drugi i czwarty poziom polegają na zebraniu 80 pierścieni pilotując Tornado w perspektywie trójwymiarowej. Pod koniec każdego poziomu gracz spotyka Fanga i musi pokonać go w walce, aby uzyskać dostęp do szmaragdu. Szósty szmaragd zdobywany jest wraz z pokonaniem finałowego bossa. Zdobycie wszystkich przyznaje dobre zakończenie pod koniec gry.

Podobnie jak w poprzednich grach, po przejściu przez tabliczkę mety losowany jest jeden z symboli, który decyduje o bonusie jaki otrzyma gracz:

Obraz Nazwa Nagroda
Signpost-stt.png
Dr Robotnik Nic
Signpost-stt-flicky.png
Flicky Nic
Signpost-stt-pierścień.png
Pierścień 10 pierścieni
Signpost-stt-sonic.png
Sonic Sonic: Dodatkowe życie

Tails: 10 000 punktów

Signpost-stt-tails.png
Tails Sonic: 10 000 punktów

Tails: Dodatkowe życie

Signpost-stt-knuckles.png
Knuckles Dodatkowa szansa
Signpost-stt-szmaragd.png
Szmaragd 50 pierścieni na następny akt
Signpost-stt-tył.png
Tył Zakręć tabliczką ponownie.

Umiejętności[]

Nazwa Sonic Tails Opis
Chodzenie
Trouble Sonic walk.png
Trouble Tails walk.png
Podstawowy ruch w lewo lub w prawo z normalną prędkością.
Bieganie
Trouble Sonic run.png
Trouble Tails run.png
Po pewnym czasie chodzenia w jednym kierunku postać zyskuje większą prędkość.
Hamowanie
Trouble Sonic screech.png
Trouble Tails screech.png
Nagłe zatrzymanie się lub zmiana kierunku powoduje hamowanie, którego czas trwania i dystans zależy od prędkości.
Patrzenie się do góry
Trouble Sonic lookup.png
Trouble Tails lookup.png
Należy wcisnąć strzałkę do góry. Kamera przesuwa się wtedy lekko do góry. Z tej pozycji Sonic może zacząć Strike Dash, a Tails latanie.
Kucanie
Trouble Sonic crouch.png
Trouble Tails crouch.png
Należy wcisnąć strzałkę w dół. Kamera przesuwa się wtedy niżej. Z tej pozycji można również wykonać Spin Dash.
Spin Attack
Trouble Sonic spin.png
Trouble Tails spin.png
Podczas biegu należy kucnąć (strzałka w dół). Postać zwija się wtedy w kulkę i może niszczyć przeciwników na swojej drodze. Prędkość i dystans zależą od prędkości gracza przed zwinięciem się. Po utracie prędkości wraca do normalnej formy.
Spin Jump Wciśnięcie klawisza akcji powoduje, że postać zwija się w kulkę i skacze. Może wtedy niszczyć przeciwników. Wysokość skoku zależy od tego jak długo gracz trzymał przycisk skoku.
Flying Spin Attack Podczas spadania lub po wybiciu się od sprężyny należy w powietrzu wcisnąć przycisk skoku. Postać na krótko zwija się w kulkę.
Spin Dash
Trouble Sonic spindash.png
Trouble Tails spindash.png
Podczas stania w miejscu, należy kucnąć przytrzymać klawisz skoku. Każde kolejne naciśnięcie klawisza skoku naładowuje Spin Dash. Im więcej szybkich przeładowań, tym większa będzie prędkość wyrzutu. Puszczenie strzałki w dół spowoduje wykonanie zrywu do przodu w formie kulki.
Strike Dash
Trouble Strike Dash.png
brak Podczas patrzenia się w górę można wcisnąć i przytrzymać przycisk skoku. Sonic zacznie wtedy biec w miejscu. Po wypuszczeniu przycisku jeż wybiega do przodu z dużą prędkością, większą niż w przypadku Spin Dasha.
Latanie brak
Trouble Tails fly.png
Podczas patrzenia się w górę należy wcisnąć przycisk skoku. Tails zacznie wtedy latać. Gracz może się przemieszczać w dowolnym kierunku. Po kilku sekundach Tails zwija się w kulkę i opada w kierunku ziemi.

Punktacja[]

Tabliczki mety[]

Ekran zliczający punkty

  • Sonic: 10 000 punktów dla Tailsa.
  • Tails: 10 000 punktów dla Sonica.

Podsumowanie wyników[]

  • Bonus za pierścienie: 100 punktów za każdy.
  • Bonus czasowy: 100 punktów za każdą pozostałą sekundę.

Postacie[]

Postać Opis
Sonic Sonic Triple Trouble art.png
Sonic the Hedgehog
Niebieski, superszybki jeż. Razem z Tailsem wyrusza odzyskać Szmaragdy Chaosu i powstrzymać Robotnika. Sonic jest najszybszą postacią w grze. Potrafi wykonywać Spin Dash, a także Strike Dash.
Tails Triple Trouble.png
Miles "Tails" Prower
Lis o dwóch ogonach, najlepszy przyjaciel Sonica. Jest nieco wolniejszy od Sonica, ale potrafi latać.
Knuckles S3 artwork.png
Knuckles the Echidna
Czerwony kolczatka o silnym poczuciu sprawiedliwości. Został oszukany przez Robotnika, który wmówił mu że Sonic szuka Szmargadów Chaosu w celu podboju świata. Knuckles stara się przeszkodzić Sonicowi i Tailsowi w ich podróży.
Fang.png
Nack the Weasel/Fang the Sniper
Łowca skarbów, który planuje zdobyć Szmaragdy Chaosu i sprzedać za duży zysk. Pojawia się na specjalnych poziomach, gdzie pilotuje swój pojazd Marvelous Queen wyposażony w różne gadżety. Jest podstępny i przebiegły, ale również tchórzliwy i niezdarny.
Eggman Robotnik.png
Doktor Eggman
Zły naukowiec, arcy-wróg Sonica. Pod jego nieobecność zebrał sześć Szmaragdów Chaosu, ale stracił pięć z nich podczas wypadku przy eksperymencie nad ostateczną bronią. Aby opóźnić Sonica i Tailsa wysłal przeciwko nim Knucklesa.
Metal Sonic CD art 1.png
Metal Sonic
Mechaniczna kopia Sonica, najpotężniejszy z robotów Eggmana. Doktor wystawia go do obrony swojej bazy - Atomic Destroyer Zone.

Poziomy[]

Sunset Park Zone

Przeciwnicy[]

Sprite Nazwa Poziom Opis
Bane Motora sprite STT.png
Springshell Great Turquoise Zone Springshell patroluje wyznaczony teren. Na skorupie posiada sprężynę, odbijająca gracza.
Bombaberry sprite.png
Bombaberry Great Turquoise Zone, Sunset Park Zone Bombabery zrzuca na gracza swoje bomby.
Mosqui sprite tt.png
Mosqui Sunset Park Zone Mosqui zlatuje w dół, aby dźgnąć gracza swoim żądłem.
Sunset Park badnik.png
Ladybuggy Sunset Park Zone Ladybuggy porusza się w wagoniku.
Meta Junglira badnik 1.png
Ridal Tap Sunset Park Zone, Meta Junglira Zone Ridal Tap porusza się na ruchomej platformie, z której strzela dwoma pociskami.
Rabibin sprite.png
Rabibin Meta Junglira Zone Rabibin podskakuje w kierunku gracza.
Penguin Bomber sprite.png
Penguin Bomber Robotnik Winter Zone Penguin Bomber wbiega na gracza, aby się zdetonować.
Spidal Tap sprite.png
Spidal Tap Robotnik Winter Zone Spidal Tap zajmuje ruchome platformy.
Tidal Plant badnik.png
Eeliotte Tidal Plant Zone Eeliotte rozdziela segmenty swojego ciała, kiedy gracz nie trafi go w głowę.
Mecha Chick sprite 2.png
Mecha Hiyoko Atomic Destroyer Zone Mecha Hiyoko wyskakują z pułapek, po wciśnięciu przez gracza przycisku.
Bomblur sprite.png
Bomblur Atomic Destroyer Zone Bomblur odbija się od poziomych sprężyn

Bossowie[]

Tart Turtle

Krytyka[]

Sonic Triple Trouble otrzymało mieszane recenzje, z przewagą pozytywnych. Gra była chwalona za nowe elementy rozgrywki czy grafikę, zaś krytykowana za niski poziom trudności czy chwilowe spowolnienia. Wraz z kolejnymi reedycjami, ilość negatywnych recenzji zwiększała się, lecz gra nadal była chwalona za niektóre elementy, takie jak układ poziomów i grafika.

Inne wersje i porty[]

Obraz Tytuł Platformy Opis
Sonic Adventure DX.png
Sonic Adventure DX: Director's Cut GameCube/PC Dołączona jako mini-gra do odblokowania.
Sonic Gems.png
Sonic Gems Collection Nintendo GameCube, PlayStation 2 Wydana w kompilacji z 2005 roku.
Coleco Sonic.jpg
Brak Coleco Sonic Wydana na konsolę przenośną w 2006 roku.
VC3DS SonicTripleTrouble.png
Brak Nintendo 3DS Wydana na usługę Virtual Console na Nintendo 3DS w 2012 roku. Kosztuje 300 punktów.

Adaptacje[]

Okładka numeru

Wydawnictwo Archie Comics w sierpniu 1995 opublikowało komiks oparty na amerykańskiej wersji fabuły. Wydany został jako trzeci numer z serii Sonic Special. Komiks wprowadził Nacka do uniwersum komiksowego.

Ciekawostki[]

  • Chociaż gra jest sequelem do Sonic Chaos, fakt ten nie był rozpowszechniany poza Japonią, gdzie gra została wydana jako Sonic & Tails 2.
  • Nie jest wiadome, w której części świata Sonica rozgrywają się wydarzenia z gry (poprzednie tytuły jasno wskazywały Południową Wyspę jako miejsce akcji). Można założyć, iż dzieje się na Anielską Wyspę (m.in. ze względu na obecność Knucklesa), lecz nie jest to potwierdzone.
  • Gra jest podobna do Sonic the Hedgehog 3, m.in. ze względu na obecność Knucklesa. Sama gra została wydana pomiędzy Sonic the Hedgehog 3 a Sonic & Knuckles.
  • Gra została stworzona z myślą o konsoli Game Gear, co różni ją od poprzednich tytułów, które w dużej mierze były portami z Master System i miały poziomy niedostosowane do ekranu konsoli.
  • Gra zawiera elementy z Sonic the Hedgehog CD takie jak Super Peel Out, jednorazowe zderzaki czy obecność Metal Sonica.
  • Muzyka z 3 aktu Sunset Park Zone jest w rzeczywistości nieużywaną piosenką z Sonic Chaos w niższej tonacji.

Przypisy

  1. Corbie Dillard: Sonic the Hedgehog: Triple Trouble Review (3DS eShop / GG) (ang.). nintendolife.com, 20 marca 2012. [dostęp 25 kwietnia 2022].
  2. Strangely Sonic. W: Mean Machines Sega numer 20. czerwiec 1994, s. 14 (ang.).
  3. 3,0 3,1 TOUMA na Twitterze (jap.). twitter.com, 25 sierpnia 2017. [dostęp 25 kwietnia 2022].
  4. 五百蔵 容 na Twitterze (jap.). twitter.com, 8 lipca 2011. [dostęp 25 kwietnia 2022]. [zarchiwizowane z tego adresu (2 kwietnia 2020)].
  5. Mise au point avec Touma (fr.). artoyz.com, 25 lipca 2007. [dostęp 25 kwietnia 2022]. [zarchiwizowane z tego adresu (24 listopada 2016)].
  6. TOUMA na Twitterze (jap.). twitter.com, 7 października 2020. [dostęp 25 kwietnia 2022]. [zarchiwizowane z tego adresu (8 października 2020)].
  7. 7,0 7,1 TOUMA na Twitterze (ang.). twitter.com, 4 listopada 2017. [dostęp 25 kwietnia 2022]. Błąd rozszerzenia cite: Nieprawidłowy znacznik <ref>; nazwę „:7” zdefiniowano więcej niż raz z różną zawartością
  8. TOUMA na Twitterze (ang.). twitter.com, 4 listopada 2017. [dostęp 25 kwietnia 2022].
  12. ソニック&テイルス2 (jap.). sonicretro.org, 1994. [dostęp 25 kwietnia 2022]. [zarchiwizowane z tego adresu (13 lutego 2013)].
  13. Strangely Sonic (ang.). emulationzone.org, czerwiec 1994. [dostęp 25 kwietnia 2022].
Advertisement