Sonic the Hedgehog CD (ソニック ザ ヘッジホッグ CD Sonikku za hejjihoggu shī dī?), często skracane do Sonic CD (ソニック CD Sonikku shī dī?) – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog. Stworzona została przez Sonic Team, a wydana przez Segę 23 września 1993 roku na dodatek do konsoli Sega Mega Drive - Sega CD. W grze zadebiutowali Metal Sonic oraz Amy Rose. Charakterystyczną cechą gry jest wykorzystanie podróży w czasie jako jednego z głównych elementów rozgrywki.

Fabuła[edytuj | edytuj kod]

Co roku na niebie nad Never Lake, pojawia się Little Planet. Na Małej Planecie znajduje się siedem mistycznych kamieni pozwalających na podróże w czasie - Time Stones. Gdy Doktor Robotnik dowiaduje się o kamieniach i Małej Planecie, postanawia je zdobyć oraz zrobotyzować Planetę. Jakiś czas później, Sonic zmierza nad Never Lake, by obserwować przylot Planety. Gdy przez dłuższy czas się nie pojawia, Sonic zaczyna się rozglądać. W pewnym momencie zauważa ją na łańcuchu przykutym do góry. Po chwili z góry odpadają skały odsłaniając twarz Robotnika. Sonic domyśla się co mogło się stać i wyrusza na ratunek Małej Planecie. Tymczasem w Metallic Madness powstaje robotyczny Sonic.

Rozgrywka[edytuj | edytuj kod]

Główne mechanizmy rozgrywki są niezmienione w stosunku do poprzednich gier. Zadaniem gracza jest przechodzenie kolejnych poziomów podzielonych na akty od lewej do prawej. W czasie rozgrywki, gracz może korzystać z różnych elementów rozgrywki - zarówno tych pomagających jak i utrudniających grę. Gracz steruje ruchami jeża Sonica. Może wykonywać Spin Dash oraz Super Peel Out, aby rozpędzić się w miejscu.

Całkiem nowym elementem są podróże w czasie. Każdy poziom posiada swoje 4 linie czasowe, które różnią się między sobą stopniem ingerencji w środowisko oraz trudnością. Teraźniejsza wersja poziomu jest podstawową wersją poziomu, która pokazuje świat częściowo zajęty przez Eggmana. Tutaj pojawia się kilka cut-scenek, np. porwanie Amy. Przeszła wersja poziomu jest najczęściej w czasie powstawanie lub budowy. Zła przyszłość to świat kompletnie zmechanizowany, zaś dobra przyszłość to koegzystencja natury i technologii. Do podróży w czasie gracz musi użyć specjalnych tabliczek oraz prędkości jeża. Do wykonania skoku w przeszłość lub przyszłość, gracz musi dotknąć tabliczki, a następnie rozpędzić i utrzymać jeża w maksymalnej prędkości przez kilka sekund.

Pobocznym zadaniem, wymaganym do odblokowania dobrego zakończenia, jest wywołanie dobrej przyszłości we wszystkich poziomach w grze. Gracz może to uczynić podróżując do przeszłości i niszcząc specjalne maszyny robotyzujące, które zostały umieszczone przez Robotnika celem szybszej robotyzacji. Alternatywnym sposobem jest zebranie wszystkich 7 Kamieni Czasu w specjalnych poziomach. W dobrym zakończeniu, Robotnik jest pozbawiony możliwości wpływu na Małą Planetę i jest zmuszony do porzucenia swoich planów jej robotyzacji.

Postacie[edytuj | edytuj kod]

Główne postacie[edytuj | edytuj kod]

Postać Opis
Sonic CD Sonic art 2.png
Sonic the Hedgehog
Niebieski jeż, potrafiący biegać z prędkością dźwięku, oraz główny bohater. Arcy-wróg Doktora Eggmana. Sonic przybył nad jezioro Never Lake i odkrył, że Eggman zniewolił Małą Planetę. Sonic musi pokonać Eggmana, oswobodzić planetę, a także uratować porwaną przez Metal Sonica, zakochaną w nim Amy Rose. Sonic może zmienić przeszłość planety niszcząc generatory badników, albo znajdując Kamienie Czasu.
Sonic CD Sonic art 3.png
Amy Rose
Jeżyca zajmująca się magią. Amy przewidziała ze swoich kart tarota, że dane jej będzie spotkać Sonica na Małej Planecie. Podekscytowana udała się tam, ale została porwana przez Metal Sonica. Sonic postanawia ją uratować, w ramach powstrzymywania Eggmana.
Eggman Robotnik.png
Doktor Eggman
Doktor Eggman (właśc. Doktor Ivo Robotnik) to szalony naukowiec, którego IQ wynosi ponad 300 punktów. Eggman zniewolił Mała Planeta, która raz na 12 miesięcy pojawia się nad jeziorem Never Lake. Doktor zbudował również mechaniczną kopię swojego arcy-wroga, Sonica - Metal Sonica. Robot został wysłany aby podbić dla Eggmana planetę w przeszłości, co pozwoli zawładnąć przyszłością. Tym razem w zasilaniu swoich robotów Eggman wykorzystuje nasiona kwiatów Małej Planety.
Metal Sonic CD art 1.png
Metal Sonic
Mechaniczna kopia Sonica i najsilniejszy z robotów Eggmana. Metal Sonic został wysłany do przeszłości Małej Planety, aby ją podbić. Dzięki temu Eggman zawładnie planetą w przyszłosci. Metal Sonic porwał również Amy Rose. W Stardust Speedway rzuca Sonicowi wyzwanie na śmierć i życie. Jest to jednak dopiero początek ich długiej rywalizacji.

Inne postacie[edytuj | edytuj kod]

Poziomy[edytuj | edytuj kod]

Palmtree Panic, pierwszy poziom gry

Sonic the Hedgehog CD składa się z 7 poziomów podzielonych na 3 zony (akty). Każdy poziom posiada 4 linie czasowe. Podane tematyki dotyczą podstawowej wersji poziomu, czyli teraźniejszości.

  1. Palmtree Panicpoziom o tematyce Green Hill.
  2. Collision Chaospoziom o tematyce parku rozrywki.
  3. Tidal Tempestpoziom o tematyce wodnej i starożytnych ruin.
  4. Quartz Quadrantpoziom o tematyce podziemnej i przemysłowej.
  5. Wacky Workbenchpoziom o tematyce przemysłowej.
  6. Stardust Speedwaypoziom o tematyce miejskiej i mostu.
  7. Metallic Madnesspoziom o tematyce przemysłowej

Ponadto, gracz może przejść 7 specjalnych poziomów, aby zebrać Kamienie Czasu.

Przeciwnicy[edytuj | edytuj kod]

Sprite Nazwa Poziom Opis
Mosqui sprite 1.gif
Mosqui Palmtree Panic Mosqui zlatuje na gracza, próbując dźgnąć go swoim nosem.
Kamemusi-spr.png
Kamemusi Palmtree Panic Kamemusi jeździ i strzela na boki dwoma pociskami.
Anton sprite good.gif
Anton Palmtree Panic Anton porusza się po wyznaczonym terenie.
Pata-bata-sprite.gif
Pata-Bata Palmtree Panic Pata-Bata leci w stronę gracza.
Taga-taga-sprite.gif
Taga-Taga Palmtree Panic, Tidal Tempest Taga-Taga wyskakuje spod wodospadów, lub pływa w wodzie.
KamaKama-GF.png
Kama-Kama Collision Chaos Kama-Kama rzuca w gracza swoimi szponami.
Ga-GF.png
Ga Collision Chaos Ga zostawiają za sobą złoty pył podczas lotu
Tentou-GF.png
Tentou Collision Chaos Tentou zostawiają za sobą kolczaste kule podczas lotu.
Amenbo.png
Amenbo Tidal Tempest Amenbo ślizgają się po tafli wodnej.
Tonbo-GF.png
Tonbo Tidal Tempest Tonbo latają nad wodą, czekając na gracza.
Yago-spr.png
Yago Tidal Tempest Yago czyhają pod wodą na gracza, aby podpłynąć w jego stronę.
NoroNoro-GF.png
Noro-Noro Quartz Quadrant Noro-Noro wysuwają kolce ze swoich muszli.
Kemusi-GF.png
Kemusi Quartz Quadrant Kemusi posiadają kolce na segmentach swojego ciała, przez co można je zaatakować tylko w głowę.
KumoKumo-GF.png
Kumo-Kumo Quartz Quadrant Kumo-Kumo podskakują kiedy zbliża się gracz.
Sasori-GF.png
Sasori Quartz Quadrant Sasori posiadają działka laserowe na swoich ogonach.
PohBee-GF.png
Poh-Bee Wacky Workbench Poh-Bee strzelają w gracza pociskami, albo machają doczepionymi do siebie kolczastymi kulami.
Batapyon-GF.png
Bata-Pyon Wacky Workbench Bata-Pyon podskakuje w stronę gracza.
Semi sprite GF.png
Semi Wacky Workbench Semi obracają się, lecąc w stronę gracza.
Minomusi-GF.png
Minomusi Wacky Workbench Minomusi zwisają z sufitu i co jakiś czas wysuwają z siebie kolce.
Hotaru-GF.png
Hotaru Stardust Speedway, Metallic Madness Hotaru mogą zapalać swoją żarówkę, tworząc pod sobą promień energii.
Kanabun-GF.png
Kanabun Stardust Speedway Kanabun podlatują do gracza.
Kabasira-spr.png
Kabasira Stardust Speedway Kabasira unoszą się w powietrzu, zostawiając za sobą swoje cienie.
Dango-SS.png
Dango Stardust Speedway, Metallic Madness Dango zwijają się w kulkę i toczą w stronę gracza.
Mechabu sprite.png
Mecha-Bu Metallic Madness Mecha-Bu atakują gracza za pomocą piły tarczowej na nosie.
Scarab sprite.png
Scarab Metallic Madness Scarab mogą łapać gracza w swoje odnóża i odrzucać go.
Bigbom-sprite.png
Bigbom Metallic Madness Bigbom dokonują samozniszczenia, kiedy zbliża się do nich gracz.

Bossowie[edytuj | edytuj kod]

Boss poziomu Tidal Tempest (dobra przyszłość)

Gracz walczy z bossami w każdym trzecim akcie poziomu. W większości, bossem jest Doktor Robotnik.

Ścieżka dźwiękowa[edytuj | edytuj kod]

Osobne artykuły: Sonic the Hedgehog Boom, Sonic the Hedgehog CD Original Soundtrack 20th Anniversary Edition

Sonic the Hedgehog CD znany jest z posiadania dwóch ścieżek dźwiękowych - japońsko-europejskiej oraz amerykańskiej. Fakt ten wynikł z wielu czynników, m.in. problemami z licencją. Gra jest pierwszą, która wykorzystuje utwory wokalne - Sonic Boom w wersji amerykańskiej oraz Sonic - You Can Do Anything i Cosmic Eternity - Believe in Yourself w japońsko-europejskiej. Obie ścieżki posiadają wspólne utwory, którymi są motywy przeszłych wersji poziomów.

Krytyka[edytuj | edytuj kod]

Sonic the Hedgehog CD spotkał się z pozytywnym odbiorem wśród krytyków. Chwalono m.in. układ i grafikę poziomów oraz wykorzystanie podróży w czasie. Gra często trafiała na szczyty rankingów dotyczących Sega CD. Wersja amerykańska zebrała gorsze noty ze względu na zmienioną muzykę.

Inne wersje i porty[edytuj | edytuj kod]

Gra została wydana ponownie kilkukrotnie w mniej lub bardziej zmienionej formie. Pierwszym portem była wersja na PC z 1996 roku. Zawierała ona kilka drobnych zmian w stosunku do oryginału, lecz nie były one zbyt dostrzegalne. Gra pojawiła się także w Sonic Gems Collection w wersji na PC. W 2011 wydana została reedycja na wiele platform na nowym silniku.

Reedycja z 2011 roku[edytuj | edytuj kod]

Ikona reedycji na urządzenia mobilne

Osobny artykuł: Sonic the Hedgehog CD (2011)

W grudniu 2011 wydana została reedycja gry, stworzona przez Christiana Whiteheada i Simona Thornleya na autorskim, wieloplatformowym silniku "Retro Engine". Dodaje możliwość gry Tailsem, tryb panoramiczny oraz dodatkowe opcje i poprawki.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Wszystkie nazwy poziomów są aliteracjami.
  • Jest to pierwsza gra z serii dostępna na PC, za sprawą wydania z 1996.
  • Jest to pierwsza gra umożliwiająca zapis rozgrywki.
  • Po raz pierwszy poziomy nie używają terminu "Zone".
  • Motyw robotyzacji Małej Planety powraca w Sonic the Hedgehog 4: Episode II.
Plik:Obrazek 5.png

Tło ekranu "Fun is Infinite"

  • W grze znajduje się 5 ukrytych obrazków, dostępnych po wpisaniu kodów w Sound Teście:
    • Tails stojący przy samochodzie z napisem "See you next game" (FM40 PCM12 DA11)
    • Sonic stylizowany na Batmana na tle zachmurzonego nocnego nieba (FM42 PCM04 DA21)
    • Sonic, Metal Sonic i Doktor Robotnik stylizowani na muzyczną bandę "The Fastest DJ" (FM42 PCM03 DA01)
    • Mały Sonic z dużymi oczami i napisem po japońsku (FM44 PCM11 DA09)
    • Ekran z tłem pełnym małych Soniców z ludzkimi twarzami, wraz z napisem po japońsku "Zabawa jest nieskończona z Sega Enterprises. Majin." (FM46, PCM12, DA25). Ekran stał się źródłem kontrowersji, ze względu na dosyć mroczny klimat (który dodaje amerykańska ścieżka dźwiękowa) oraz fakt, że podpis można przetłumaczyć jako "demon". W rzeczywistości jest to podpis jednego z twórców, Masato Nishimury, a sam ekran jest ochroną antypiracką.
  • Gra reprezentowana jest w Sonic Generations poprzez walkę z Metal Sonicem.
  • Nazwy badników są w większości japońskimi określeniami na zwierzęta, które przypominają.