Elementy z wersji Beta, które zostały usunięte lub zmienione w finalnej wersji gry Sonic the Hedgehog 3.

Historia[edytuj | edytuj kod]

W przeciwieństwie do Sonic the Hedgehog 2, przez dłuższy czas nie było dostępnego grywalnego prototypu Sonic the Hedgehog 3. Cała wiedza była oparta na pojedynczych zrzutach ekranu czy wywiadach. Istniały wprawdzie prototypy Sonic 3 & Knuckles, lecz była to już ukończona wersja samodzielnej gry. Sytuacja zmieniła się w listopadzie 2019, kiedy to odnaleziono prototyp datowany na 3 listopada 1993 roku (a więc ok. 3 tygodnie przed datą ukończenia kodu gry). Rzucił on nowe światło na niektóre sprawy, a inne potwierdził. Ze względu na dosyć późno podjętą decyzję o rozdziale gry na dwie części pozostaje zarówno w finalnej wersji jak i w prototypie wiele elementów, które pojawiają się potem w Sonic & Knuckles.

Ekran tytułowy[edytuj | edytuj kod]

Ekran tytułowy we wczesnej wersji różni się nieco od finałowej. Ciężko jest ocenić na ile różnice wynikają z ogólnego projektu, a na ile z postępu prac. Tło było jednolitego koloru, zaś Sonic nie miał animacji wskakiwania na ekran. Był jednak już w podobnej, aczkolwiek niedopracowanej pozie z finałowej wersji. Kolorystyka innych elementów również była inna: napis SONIC 3 był granatowy, a baner biało-błękitny. Sonic również nie zanikał w pierścieniu, a miał go wokół siebie.

Poziomy[edytuj | edytuj kod]

Angel Island Zone[edytuj | edytuj kod]

Podstawową różnicą jest cutscenka rozpoczynająca grę, która miała być zupełnie inna. Sonic surfował na desce, a będąc blisko zeskakiwał z niej i wbiegał na wyspę. Tam stał Knuckles, czekający na niego i zatrzymujący go ręką. Ponadto istniało wiele zmian w kwestii układu poziomu, zwłaszcza w spalonej części wyspy. Fire Breath mógł także atakować gracza już w czasie cutscenki, która też trwała dłużej.

Hydrocity Zone[edytuj | edytuj kod]

Hydrocity Zone różniło się głównie wizualnie. W akcie pierwszym tło było znacznie różne od tego w finałowej wersji. Blisko wody była roślinność, zaś w górnych i dolnych partiach były szare struktury. Ponadto w akcie drugim, ściana poruszała się szybciej, a podłoże w tej sekcji miało inne wzory. Pojawiał się także poziomy uchwyt, podobny do tych z tuneli podwodnych, którego Sonic się chwytał i mógł puścić dopiero po naciśnięciu przycisku skoku lub dotknięciu ściany.

Marble Garden Zone[edytuj | edytuj kod]

W Marble Garden Zone nie było większych zmian, z wyjątkiem poprawienia lub dodania kilku sekcji w układzie poziomu.

Carnival Night Zone[edytuj | edytuj kod]

Carnival Night Zone przeszło kilka zmian kosmetycznych oraz w układzie poziomu. Największą zmianą jest podwodna paleta w akcie drugim, znacznie różniąca się od finałowej. Widziana była także w materiałach promocyjnych w gazetach.

IceCap Zone[edytuj | edytuj kod]

Launch Base Zone[edytuj | edytuj kod]

Specjalny poziom[edytuj | edytuj kod]

Bonusowy poziom[edytuj | edytuj kod]

Usunięte poziomy[edytuj | edytuj kod]

Poziomy te de facto nie zostały usunięte, ale przeniesione do późniejszej gry z powodu ograniczeń czasowych. Były jednak obecne w dostępnym prototypie, a ich pozostałości są także obecne w finałowej wersji gry.

Flying Battery Zone[edytuj | edytuj kod]

Flying Battery Zone miało się początkowo pojawić pomiędzy Carnival Night Zone, a IceCap Zone. Sonic i Tails mieli trafiać tam po wyrzuceniu z armaty. Sonic używałby drzwi wybitych w cutscence jako jego snowboard. Knuckles nie miał przechodzić tego poziomu.

Lava Reef Zone[edytuj | edytuj kod]

Pozostałe poziomy[edytuj | edytuj kod]

Sprites[edytuj | edytuj kod]

Muzyka[edytuj | edytuj kod]

Pozostałe[edytuj | edytuj kod]