Sonic the Hedgehog 2 (ソニック・ザ・ヘッジホッグ2 Sonikku za Hejjihoggu Tsū?) – gra platformowa z serii Sonic the Hedgehog, wyprodukowana przez firmę Aspect Co. Ltd, a wydana przez Segę. Ukazała się między październikiem, a listopadem 1992 roku na konsole Sega Master System i Sega Game Gear. Została wydana przed 16-bitową wersją i wprowadziła jedną z najważniejszych postaci z serii, najlepszego przyjaciela Sonica - Milesa "Tailsa" Prowera.

Sonic the Hedgehog 2 jest kontynuacją Sonic the Hedgehog wyprodukowanego przez Ancient Corp. w 1991 roku. Pomimo posiadania wspólnego tytułu z wersją na Mega Drive, gra posiada zupełnie inną fabułę i poziomy. Wydarzenia z gry koncentrują się wokół porwania Tailsa przez Robotnika. Sonic ma dostarczyć doktorowi okup w postaci Szmaragdów Chaosu, aby ocalić swojego przyjaciela.

Fabuła[]

Ekran tytułowy

Po wydarzeniach z Sonic the Hedgehog pokój powrócił na Południową Wyspę, a Sonic postanowił wyruszyć w poszukiwaniu kolejnych przygód. Po powrocie zauważył jednak zniknięcie zwierzątek. Gdy udał się do domu, znalazł list napisany przez Tailsa. Sonic dowiedział się z niego, że wszystkie zwierzątka porwał Doktor Robotnik, a sam Tails został uwięziony w Crystal Egg Zone, gdzie zmuszono go do napisania tego listu. Tails zaznaczył, że Sonic będzie potrzebował sześciu Szmaragdów Chaosu, aby dostać się do bazy Robotnika[1].

Tails porwany przez Robotnika

Sonic postanowił wyruszyć na ratunek Tailsowi. W Under Ground Zone Robotnik uratował jeża, ale tylko dlatego aby wystawić go do walki z jednym ze swoich sześciu głównych robotów. Sonicowi udało się zwyciężyć. W trakcie kolejnych przygód jeż pokonał kolejne maszyny Robotnika, a w Scrambled Egg Zone zniszczył Silver Sonica. Dalsze wydarzenia zależą od tego, czy gracz zebrał wszystkie Szmaragdy Chaosu:

Złe zakończenie

  • Jeśli gracz nie zebrał wszystkich Szmaragdów Chaosu, odtwarzane jest zakończenie gry. Sonic przemierza krainę ze zmieniającymi się porami dnia. W nocy zatrzymuje się i spogląda na niebo, gdzie ukazuje się gwiazdozbiór Tailsa. Ukazany zostaje potem tekst "Koniec gry".

Dobre zakończenie

  • Jeśli gracz zebrał wszystkie Szmaragdy Chaosu, następuje przejście do Crystal Egg Zone. Po przedarciu się przez bazę, Sonic toczy finałową walkę z Robotnikiem. Po zniszczeniu jego maszyny, doktor ucieka do teleportera i znika. Po chwili z teleportera wychodzi Tails. W zakończeniu Sonic biegnie przez krainę razem z Tailsem. Nocą zatrzymują się i spoglądają na niebo, gdzie ukazuje się ich wspólny gwiazdozbiór. Następnie wyświetlony zostaje ekran "Koniec gry".

Rozgrywka[]

Główna rozgrywka[]

Wagonik w Under Ground Zone

Sonic the Hedgehog 2 to gra platformowa 2D. Rozgrywka jest niemal identyczna jak w Sonic the Hedgehog na Master System/Game Gear. Celem gracza jest przemierzać poziomy, podzielone na trzy akty. Dwa pierwsze akty kończą się przejściem przez tabliczkę mety, a w trzecim gracz musi pokonać bossa, a następnie zniszczyć kapsułę i uwolnić uwięzione wewnątrz zwierzątka. Na ukończenie każdego aktu gracz posiada limit czasowy wynoszący 10 minut.

Paralotnia w Sky High Zone

W grze powracają pierścienie. Funkcjonują niemal tak jak w oryginale, chroniąc gracza przed śmiercią po otrzymaniu obrażeń. Co ciekawe, nie ma tutaj żadnych przepaści. Zamiast tego wszystkie wypełnione są przez kolce. Gracz może jednak nadal zostać zgniecionym lub utopić się pod wodą. W odróżnieniu od poprzedniej gry, Sonic upuszcza wiele pierścieni po otrzymaniu obrażeń i może je częściowo odzyskać. Otrzymanie obrażeń bez pierścieni skutkuje utratą życia. Poza tym pojawiająs ię tutaj te same pudła z przedmiotami, z wyjątkiem strzałki. W związku z tym w grze nie występują punkty kontrolne. Gracz może również pozyskać dodatkowe szanse z tabliczek mety.

Szmaragd Chaosu w Gimmick Mountain Zone

Warunkiem uzyskania dobrego zakończenia jest zebraniu sześciu Szmaragdów Chaosu. Na każdy poziom przypada jeden szmaragd, ukryty w pierwszym albo drugim akcie. Wyjątek stanowi szósty szmaragd, który gracz otrzymuje zawsze po pokonaniu Silver Sonica. Zebranie wszystkich sześciu szmaragdów powoduje przejście ze Scrambled Egg Zone do Crystal Egg Zone, gdzie gracz toczy walkę z finałowym bossem.

Po przejściu przez tabliczkę mety losowana jest również jedna z ikon, od której zależy nagroda jaką otrzyma gracz:

Obraz Nazwa Nagroda
Signpost-s2-8-bit-pytajnik.png
Pytajnik Nic
Signpost-s2-8-bit.png
Dr Robotnik Nic
Signpost-s2-8-bit-pierścień.png
Pierścień 10 dodatkowych pierścieni
Signpost-s2-8-bit-sonic.png
Sonic Dodatkowe życie
Signpost-s2-8-bit-tails.png
Tails Dodatkowa szansa

Umiejętności[]

Nazwa Sprite Opis
Chodzenie
MS Sonic walk.png
Podstawowy ruch w lewo lub w prawo z normalną prędkością.
Bieganie
MS Sonic run.png
Po pewnym czasie chodzenia w jednym kierunku postać zyskuje większą prędkość.
Hamowanie
MS Sonic screech.png
Nagłe zatrzymanie się lub zmiana kierunku powoduje hamowanie, którego czas trwania i dystans zależy od prędkości.
Patrzenie się do góry
MS Sonic lookup.png
Należy wcisnąć strzałkę do góry. Kamera przesuwa się wtedy lekko do góry.
Kucanie
MS Sonic crouch.png
Należy wcisnąć strzałkę w dół. Kamera przesuwa się wtedy niżej.
Atak obrotowy
MS Sonic spin.png
Podczas biegu należy kucnąć (strzałka w dół). Sonic zwija się wtedy w kulkę i może niszczyć przeciwników na swojej drodze. Prędkość i dystans zależą od prędkości gracza przed zwinięciem się. Po utracie prędkości wraca do normalnej formy.
Skok obrotowy Wciśnięcie klawisza akcji powoduje, że Sonic zwija się w kulkę i skacze. Może wtedy niszczyć przeciwników. Wysokość skoku zależy od tego jak długo gracz trzymał przycisk skoku.

Punktacja[]

Podczas gry[]

Podsumowanie wyników[]

Ekran podsumowujący wyniki

  • Bonus za pierścienie: 100 punktów za każdy pierścień.
  • Bonus za czas:
    • 0:29 do 0:59: 50 000 - 10 000 punktów.
    • 1:00 - 1:59: 9 900 - 9 000 punktów.
    • 2:00 - 2:59: 8 900 - 8 000 punktów.
    • 3:00 - 3:59: 7 900 - 7 000 punktów.
    • 4:00 - 4:59: 6 900 - 6 000 punktów.
    • 5:00 - 5:59: 5 900 - 5 000 punktów.
    • 6:00 - 6:59: 4 900 - 4 000 punktów.
    • 7:00 - 7:59: 3 900 - 3 000 punktów.
    • 8:00 - 8:59: 2 900 - 2 000 punktów.
    • 9:00 - 9:59: 1 900 - 1 000 punktów.

Postacie[]

Główne[]

Postać Opis
S2-Sonic-artwork.png
Sonic the Hedgehog
Niebieski, superszybki jeż. Po powrocie na Południową Wyspę Sonic zauważył zniknięcie zwierzątek i dowiedział się o porwaniu Tailsa. Postanowił wyruszyć przyjacielowi na pomoc. Poza niesamowitą prędkością Sonic potrafi także zwijać się w kulkę, aby wykonywać swoje ataki.
Tails 8bit 2.png
Miles "Tails" Prower
Lis o dwóch ogonach, najlepszy przyjaciel Sonica. Został porwany przez Doktora Robotnika i uwięziony w Crystal Egg Zone. Sonic musi go uratować, przynosząc ze sobą Szmaragdy Chaosu.
Sonic 2 8 bit Eggman.png
Doktor Eggman
Szalony naukowiec, który pod nieobecność Sonica porwał wszystkie zwierzątka na Południowej Wyspie i uwięził Tailsa w Crystal Egg Zone. Doktor oczekuje, że Sonic przyniesie mu sześć Szmaragdów Chaosu, w zamian za Tailsa. Wystawił również sześć głównych robotów do każdego z regionów odwiedzanych przez Sonica.

Zwierzątka[]

Obraz Zwierzątko Poziomy
S2 flicky.gif Flicky Under Ground Zone, Sky High Zone, Gimmick Mountain Zone
S2 pocky.gif Pocky Under Ground Zone, Green Hills Zone
S2 cucky.gif Cucky Sky High Zone, Gimmick Mountain Zone
S2 pecky.gif Pecky Aqua Lake Zone
S2 rocky.gif Rocky Aqua Lake Zone
S2 ricky.gif Ricky Green Hills Zone

Poziomy[]

Under Ground Zone

W Sonic the Hedgehog 2 pojawia się siedem poziomów. Każdy składa się z trzech aktów - dwóch pełnowymiarowych i skróconego trzeciego, gdzie walczy się z bossem. Czasami akt drugi wprowadza unikatowy element rozgrywki względem pierwszego.

Przeciwnicy[]

Sprite Nazwa Poziom Opis
New Motora sprite.png
New Motora Under Ground Zone, Green Hills Zone New Motora może szarżować w stronę gracza.
Taraban sprite.png
Taraban Under Ground Zone, Aqua Lake Zone, Green Hills Zone, Scrambled Egg Zone Taraban porusza się od prawej do lewej krawędzi i wystrzeliwuje pociski ze szczypców
Meleon sprite.png
Newtron Under Ground Zone, Sky High Zone, Green Hills Zone Newtron pojawia się znienacka i wystrzeliwuje pocisk.
Game Game sprite.png
Game-game Sky High Zone, Scrambled Egg Zone Game-game wzlatuje w górę i obraca się jak frisbee
Zaririn sprite.png
Zaririn Aqua Lake Zone Zaririn podpływa do gracza, aby przeszkodzić mu w przemierzaniu podwodnych sekcji.
Buton sprite.png
Buton Gimmick Mountain Zone Buton skacze w stronę gracza.
Drillin sprite.png
Drillin Gimmick Mountain Zone Drillin zagrzebuje się pod ziemią i wyskakuje, aby zaatakować gracza
S2 8-bit bomb-spr.png
Bomb Gimmick Mountain Zone, Scrambled Egg Zone Bomb dokonuje samozniszczenia, kiedy wykryje gracza.
Chopper possible 8 bit.png
Flying Chopper Crystal Egg Zone Badnik-pirania, który przemierza korytarze Crystal Egg Zone.

Bossowie[]

Silver Sonic

Różnice pomiędzy wersjami[]

Ze względu na różnice pomiędzy konsolami, wersje gry różnią się od siebie pewnymi elementami:

  • Wersja na Game Gear posiada niższą rozdzielczość ekranu niż wersja na Master System. W odróżnieniu od poprzedniej gry, sprite Sonica nie ulega zmianom między wersjami. Walki z bossami odbywają się na mniejszych arenach, a na niektórych poziomy, takich jak Green Hills Zone, gracz ma zawężone pole widzenia i nie widzi większości przeszkód. Przez to wersja na Game Gear jest uznawana za trudniejszą.
  • Czołówka w wersji na Game Gear przedstawia Eggmana porywającego Tailsa na oczach Sonica, W wersji na Master System Eggman od razu ucieka z porwanym Tailsem. Muzyka z czołówki pochodzi ze Scrambled Egg Zone i zastąpiła muzykę z czołówki na Master System.
  • W drugim akcie Aqua Lake Zone w wersji na Game Gear kolorystyka jest ciemnoniebieska, co daje efekt bycia pod wodą. W wersji na Master System poziom posiada żółto-zielone barwy.
  • Trampki mocy pojawiają się tylko w wersji na Master System. Nie można ich znaleźć w wersji na Game Gear, mimo że instrukcja podaje je na liście. Pudła z trampkami mocy w wersji na Game Gear zostały zastąpione przez super pierścienie.
  • Niektóre utwory muzyczne różnią się od siebie. Są to muzyka bossa i muzyka z dobrego zakończenia na Game Gear. Wersja na Master System korzysta z tego samego utworu w złym i dobrym zakończeniu. W przeciwieństwie do Game Gear, na Master System pojawia się muzyka Trampków mocy.

Krytyka[]

Sonic the Hedgehg 2 otrzymała wiele pozytywnych ocen od momentu wydania. Wersję na Master System pozytywnie ocenili Mean Machines, którzy opisali ją jako lepszą od poprzednika i jedną z najlepszych gier na Master System, przyznając jej 95%. Mega Zone wystawiło grze 93%, a Sega Force 92%. Wersja na Game Gear została pozytywnie oceniona przez recenezenta z GamePro o nicku The Unknown Gamer. Wystawił grze maksymalną liczbę 5 punktów za grafikę, 4 za udźwiękowienie, 4,5 za sterowanie, oraz 5 za ogólną zabawę. Sega Force oceniła wersję na Game Gear na 93%, opisując ją jako najtrudniejszą wersję Sonic 2. W 1993 roku gra otrzymała nagrodę Best Portable Game od Electronic Gaming Monthly. Co do portu wersji z Master System na Virtual Console, IGN oceniło grę 8/10.

Inne wersje i porty[]

Obraz Tytuł Platformy Opis
Sonic 2 in 1.png
Sonic 2 in 1 Game Gear Wydana w kompilacji z Sonic Spinball w 1995 roku.
Sonic Adventure DX.png
Sonic Adventure DX: Director's Cut GameCube/PC Dołączony jako mini-gra do odblokowania.
Sonic Gems.png
Sonic Gems Collection GameCube/PlayStation 2 Wydana w 2005 roku.
Sonic2 SMS Wii US icon.png
Brak Wii Wydana w 2008 roku na usługę Virtual Console
VC3DS Sonic2GG.png
Brak Nintendo 3DS Wydana w 2013 roku na usługę Virtual Console

Adaptacje[]

Wydarzenia z 8-bitowego Sonic the Hedgehog 2 zostały zaadaptowane przez Archie Comics. Rozgrywały się w linii czasowej Post-Super Genesis Wave. Pewne wydarzenia zostały zmieniony. Pojawili się Super Special Sonic Search & Smash Squad oraz Breezie the Hedgehog. Zakończenie gry zostało zmienione, aby prowadziło prosto do adaptacji gry Tails' Skypatrol.

Ciekawostki[]

  • Na ekranach ładowania poziomów sprites Sonica i Tailsa przypominają ich wersje z 16-bitowego Sonic the Hedgehog 2
  • Jest to pierwsza gra, w której pojawia się mechaniczna kopia Sonica.
  • Sprężyny i kolce posiadają inne kolory na każdym poziomie. 8-bitowy Sonic the Hedgehog 2 wprowadził również pierwsze zakrzywione sprężyny.
  • Na okładkach zachodnich wydań gry pojawiają się badniki-ptaki i pszczoły. W grze nie pojawiają się żadni pasujący do nich przeciwnicy.
  • Jest to pierwsza gra z serii Sonic the Hedgehog na konsole przenośne, w której pojawiają się pętle.
  • Muzyka z poziomu Green Hills Zone została zremiksowana i wykorzystana w utworze Sonic - You Can Do Anything z japońskiej czołówki Sonic CD. Inny remiks tej piosenki pojawił się na poziomie Mecha Green Hill Zone w grze Sonic Chaos.
  • Muzyka z ekranu tytułowego/czołówki (w zależności od wersji gry) została wykorzystana na ekranie tytułowym w Sonic Chaos.

Przypisy

  1. Instrukcja Sonic the Hedgehog 2 na Sega Game Gear (jap.).