Sonic Wiki
Advertisement
Sonic Wiki

Sonic Colors: Ultimate – remaster gry Sonic Colors z wersji na Wii, którego premiera miała miejsce 7 września 2021 roku. Ukazał się fizycznie na platformy Nintendo Switch, PlayStation 4 i Xbox One. Na PC, poprzez Epic Games Store, wydana została cyfrowa wersja. W Japonii gra została wydana 9 września. Możliwa jest także rozgrywka na Xbox Series X i Series S, a także PlayStation 5 przez kompatybilność wsteczną. Wersja Digital Deluxe pozwala na wczesny dostęp i rozgrywkę od 3 września 2021.

27 maja 2021 roku zapowiedziano również limitowaną ofertę dla zamawiających fizyczne wersje gry w przedsprzedaży, w postaci dołączanego breloczka małego Sonica z filmu Sonic. Szybki jak błyskawica. Zakup wersji Digital Deluxe w przedsprzedaży zapewniał z kolei ekskluzywne ikony gracza (z gier i filmu Sonic. Szybki jak błyskawica), paczkę specjalnych przedmiotów kosmetycznych dla Sonica (złote i srebrne rękawice oraz buty, elektryczny pęd, również z filmu). Do tej wersji dołączono także trzy ekskluzywne remiksy utworów z gry.

W ramach promowania Sonic Colors: Ultimate powstała także dwuczęściowa seria animowana Sonic Colors: Rise of the Wisps, wykonana w podobnym stylu co Sonic Mania Adventures i Team Sonic Racing Overdrive. Dodatkowo opublikowano także internetowy komiks Sonic Colors Comic.

Produkcja[]

Według Takashiego Iizuki Sonic Colors wybrano do remastera z powodu przybycia nowych fanów, wraz z wydaniem gier Sonic Mania, Sonic Forces i Team Sonic Racing, a także dzięki sukcesowi filmu Sonic. Szybki jak błyskawica. Uznał Sonic Colors za kwintesencyjną grę z serii, a także idealną kontynuację dla nowych fanów. Dlatego też zdecydowano się ją przeportować z konsoli Wii. Dla nowych graczy dodano także nowe funkcje, ułatwiające rozgrywkę. W wywiadzie z magazynem Famitsu Iizuka wyjawił, że tytuł Sonic Colors: Ultimate ma oznaczać, że gra jest ostateczną wersją, zawierającą funkcję których nie uwzględniono w oryginale.

Produkcja gry trwała w trakcie pandemii COVID-19, a jej twórcy pracowali zdalnie z domów. Według dyrektora Aarona Rosemana pracownicy potrzebowali jednak tylko kilku tygodni, aby dostosować się do zmian. Roseman przyznał również, że gra nie korzysta co prawda ze wszystkich możliwości Xbox Series X i PlayStation 5, ale sprawdza się bardzo dobrze na wspomnianych konsolach. W trakcie przenoszenia sterowania ruchowego na nowy format, twórcy zdecydowali się skorzystać ze wsparcia dla standardowych kontrolerów z GameCube i na nim oprzeć nowe sterowanie.

Plotki o grze pojawiły się w kwietniu 2021 roku, kiedy w portfolio niemieckiego studia dubbingowego znaleziono wykonanie dubbingu do Sonic Colors[1]. Port został potwierdzony podczas ogłoszenia Sonic Central, 27 maja 2021 roku. Dzień później artysta Brian Conelly, pracujący nad cieniowaniem i VFX, podzielił się swoimi pracami na stronie ArtStation. Znajdowały się na nich przykładowe funkcje interfejsu silnika open-source o nazwie Godot, z którego remaster ostatecznie okazał się korzystać.

Fabuła[]

Osobny artykuł: Sonic Colors#Fabuła

Rozgrywka[]

Zmiany w rozgrywce[]

Tails ratujący Sonica

  • Nefrytowy Wisp, który zadebiutował w grze Team Sonic Racing pojawia się jako power-up, w postaci Nefrytowego Ducha. Po zebraniu pozwala przenikać przez przeszkody i odkrywać alternatywne trasy, które nie pojawiły się w oryginalnej grze.
  • System żyć został usunięty, a wraz z tym ekran końca gry. Dodatkowe życia zastąpiono innymi elementami.
    • Nowy typ przedmiotu, znany jako Ratunek Tailsa. Po zebraniu doliczany jest do puli zastępującej system żyć. W przypadku śmierci, zamiast pojawiania się na początku poziomu lub przy ostatnim punkcie kontrolnym, Tails podnosi Sonica i zostawia go w ostatniej znanej lokacji.
    • Pierścień 100 z gry Sonic Unleashed na Wii/PlayStation 2 zastępuje dodatkowe życia, a także przyznaje graczowi 100 pierścieni po zebraniu i czasową nietykalność.
  • Atak naprowadzający posiada nową cechę, pod nazwą "sweet spot attack". Sprawia, że atak wymierzony w odpowiednim czasie (kiedy zielony okrąg pojawia się wokół celownika) przyznaje Sonicowi energię do Pędu.
  • Gracz może zmieniać wygląd Sonica i efekty wizualne w nowym menu w Satelita opcji. Można dostosowywać rękawiczki, buty, pęd i aurę. W przypadku pędu gracz może wybrać, które efekty będą mu towarzyszyły podczas jego wykonywania. Aura natomiast pokrywa Sonica różnymi dodatkowymi kolorami. Zmiany te są czysto kosmetyczne i nie wpływają na rozgrywkę. Poszczególne elementy można odblokować za pomocą nowych Tokenów Parkowych. Dostosowane przez gracza elementy nie pojawiają się w przerywnikach.
  • Nowe Tokeny Parkowe, które można zebrać na poziomach i wymienić na nowe przedmioty, piosenki, artwork i elementy wyglądu Sonica. W Game Landzie funkcjonują jako dodatkowe szanse w trybie Challenge Mode.

Nefrytowy Wisp

  • Zdobycie rangi A albo S nagradza gracza Tokenami Parkowymi, zamiast dodatkowych żyć.
  • Nowy tryb "Rival Rush", w którym Sonic ściga się z Metal Soniciem i otrzymuje nagrody za zwyciężanie.
  • Zmiany w sterowaniu - brak sterowania ruchowego jak w przypadku pilota Wii. Sterowanie może być dowolnie zmieniane przez gracza.
  • Menu Super Sonica w Options Sattelite posiada teraz całą listę kryteriów potrzebnych do aktywowania Super Sonica.
  • Nowa sekcja "Extras" w Satelicie opcji, zawierająca przerywniki (którym nadano tytuły) oraz muzykę.
  • Na mapie świata wyświetla się teraz procent ukończenia gry.
  • Zmieniono położenie niektórych czerwonych pierścieni.
  • W niektórych aktach dodano nowe Wispy:
  • Mii nie są już dostępne w Game Landzie. Ich miejsce zajmuje drugi Wirtualny Jeż, na którego można się przełączyć wciskając klawisz w lewo lub w prawo.

Zmiany graficzne[]

  • Ulepszona grafika i efekty. Przerywniki zaktualizowano do jakości HD i 4K, gra działa w 60 klatkach na sekundę, z wyjątkiem wersji na Nintendo Switch, która jest zablokowana na 30 klatkach.
  • Dodano brakujące napisy do dialogów w przerywnikach.
  • Poza angielskimi i japońskimi wersjami językowymi dodano także francuski, włoski, hiszpański i niemiecki dubbing. W wersjach polskiej i rosyjskiej zmieniono tylko napisy.
  • Cała ścieżka dźwiękowa została zremiksowana, w tym także temat przewodni i napisy końcowe. Zremiksowane utwory grają w pierwszych trzech aktach danego poziomu, a oryginał w trzech ostatnich.
  • Satelita opcji otrzymał aktualizację graficzną.
  • Zmieniono animacje Wispów w kapsułach i na mapie świata.
  • Efekt konfetti towarzyszy zbieraniu czerwonych pierścieni.
  • Dodano tryb "Navigation Mode", w którym Tails wyjaśnia jaki efekt wywołuje dany przycisk po jego naciśnięciu przez Sonica.
  • Na ekranie podsumowania dodano licznik czasu, odmierzający czas do wykonania przez Sonica jego pozy zwycięskiej.
  • Pierścienie przyspieszające i tęczowe otrzymały nowe modele, podobne do mechanicznych obręczy z Sonic Adventure i Sonic Generations.
  • Kapsuły Wispów, które nie zostały jeszcze odblokowane, oznaczone są symbolem kłódki wewnątrz kolorowej kapsuły.
  • Interfejs znika w niektórych sekcjach o charakterze kinowym.
  • Atak naprowadzający wykonany w odpowiednim czasie zostawia za sobą tęczowy ślad.
  • Znaki ostrzegające przed przepaściami zastąpiono przez symbole z Sonic Generations i Sonic the Hedgehog 4: Episode II pełniące taką samą funkcję. Dodatkowo nad przepaściami pojawia się czerwona aura i żółte strzałki skierowane w dół.
  • Zmodyfikowano wiele efektów dźwiękowych.
  • Zmieniono nazwy niektórych bonusów punktowych:
    • "Color Bonus" zmieniono na "Colors Bonus".
    • "Trick Bonus" zmieniono na "Trick Jump Bonus".

Osiągnięcia[]

Obraz Nazwa Opis Klasa Punkty Xbox Live
SCUTrophy1.png
Wielkie fantastyczne osiągnięcie Odblokuj wszystkie trofea Platyna Brak
SCUTrophy2.png
...A dostałem tylko t-shirt Ukończ poziom Tropical Resort Brąz 20
SCUTrophy3.png
Słodki ciężar Ukończ poziom Sweet Mountain Brąz 20
SCUTrophy4.png
Tajemnice karnawału... Ukończ poziom Starlight Carnival Brąz 20
SCUTrophy5.png
Wolność Ukończ poziom Planet Wisp Brąz 20
SCUTrophy6.png
Hurtownia Sushi Ukończ poziom Aquarium Park Brąz 20
SCUTrophy7.png
Szaleństwa w nieważkości Ukończ poziom Asteroid Coaster Brąz 20
SCUTrophy8.png
Krzyżowanie szyków to moje hobby Ukończ poziom Terminal Velocity Srebro 30
SCUTrophy9.png
Supergwiazda Zbierz wszystkie Pierścienie z Czerwoną Gwiazdką (180) Złoto 50
SCUTrophy10.png
Komplet Zbierz wszystkie Pierścienie z Czerwoną Gwiazdką (5) na dowolnym poziomie Srebro 20
SCUTrophy11.png
Moje ciało jest bronią Zniszcz 50 wrogów atakami naprowadzanymi Brąz 20
SCUTrophy12.png
Czas na zieleninkę! Zbierz zielony Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy13.png
W blasku słońca Zbierz żółty Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy14.png
Żywe srebro Zdobądź srebrny Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy15.png
Czerwony jak cegła Zbierz czerwony Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy16.png
Barwa arystokracji Zbierz fioletowy Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy17.png
Turkusy-luksusy Zbierz niebieski Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy18.png
Cienka niebieska linia Zbierz turkusowy Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy19.png
Niskie loty Ukończ dowolny akt jako Super Sonic Brąz 10
SCUTrophy20.png
Uuu, błyszczy! Zdobądź rangę S w dowolnym akcie Srebro 30
SCUTrophy21.png
Niszczyciel! Zniszcz 100 wrogów atakami naprowadzanymi Brąz 10
SCUTrophy22.png
Walcząc z samym sobą Pokonaj poprzedni najlepszy wynik osobisty na dowolnym poziomie Brąz 15
SCUTrophy23.png
Rekordy są po to, żeby ustanawiać nowe! Ustanów najlepszy wynik osobisty, a następnie rozbij wszystkie liczby na ekranie wyników Brąz 15
SCUTrophy24.png
Prymus Zdobądź rangę A w dowolnym akcie Brąz 15
SCUTrophy25.png
Sięgaj ku gwiazdom Zbierz wszystkie Pierścienie z Czerwoną Gwiazdką (5) w dowolnym akcie za jednym podejściem Srebro 30
SCUTrophy26.png
To trudniejsze, niż ci się wydaje Ukończ dowolny akt bez zebrania żadnego pierścienia Srebro 30
SCUTrophy27.png
Tropikalna dominacja Osiągnij 100% na poziomie Tropical Resort Brąz 20
SCUTrophy28.png
Smak ideału Osiągnij 100% na poziomie Sweet Mountain Brąz 20
SCUTrophy29.png
Kompletny karnawał Osiągnij 100% na poziomie Starlight Carnival Brąz 20
SCUTrophy30.png
Wispecjalizowany Osiągnij 100% na poziomie Planet Wisp Brąz 20
SCUTrophy31.png
Płynna doskonałość Osiągnij 100% na poziomie Aquarium Park Brąz 20
SCUTrophy32.png
Pogromca międzygwiezdnej kolejki Osiągnij 100% na poziomie Asteroid Coaster Brąz 20
SCUTrophy33.png
Ostateczne wyzwanie Osiągnij 100% na poziomie Terminal Velocity Brąz 20
SCUTrophy34.png
Skarb Zbierz 300 pierścieni za jednym podejściem Srebro 30
SCUTrophy35.png
Długodystansowiec Ukończ Egg Shuttle Srebro 30
SCUTrophy36.png
Trzymaj się celu Zniszcz 100 wrogów idealnymi atakami naprowadzanymi Brąz 20
SCUTrophy37.png
Niezłe manto Pokonaj bossa Rotatatrona w mniej niż 3 trafieniach Srebro 30
SCUTrophy38.png
Kapitan schrupany Pokonaj bossa Captain Jelly w mniej niż 3 trafieniach Brąz 30
SCUTrophy39.png
Gwiezdnym statkiem w piękny rejs Zdobądź rangę S przeciw bossowi Frigate Orcan Brąz 30
SCUTrophy40.png
Jeżtem najlepszy Pokonaj bossa Refreshinatora w mniej niż 3 trafieniach Srebro 30
SCUTrophy41.png
Szybki jak rekin Pokonaj bossa Admiral Jelly w mniej niż 3 trafieniach Brąz 30
SCUTrophy42.png
Bitwy morskie Zdobądź rangę S przeciw bossowi Frigate Skullian Brąz 30
SCUTrophy43.png
Leczenie negatywnych emocji Zdobądź rangę S przeciw bossowi Nega-Wisp Armor Złoto 50
SCUTrophy44.png
Wysoka ranga Rozbij wszystkie rangi od D do S na ekranie wyników Brąz 15
SCUTrophy45.png
Wszystkie pierścienie nasze są Zbierz wszystkie Pierścienie z Czerwoną Gwiazdką (30) na dowolnym obszarze Złoto 50
SCUTrophy46.png
Szacunek dla pracy twórczej Ukończ cały poziom z twórcami Brąz 10
SCUTrophy47.png
Szybko krocząc Uzyskaj 100 000 punktów za jednym podejściem w trybie szybkiego kroku Brąz 10

Ścieżka dźwiękowa[]

Okładka albumu

Osobny artykuł: Sonic Colors: Ultimate Original Soundtrack "Re-Colors"

28 lipca 2021 roku zapowiedziano wydanie albumu ze ścieżką dźwiękową remastera pod tytułem Sonic Colors: Ultimate Original Soundtrack "Re-Colors"[2]. Ma zawierać 38 utworów na dwóch płytach, wśród których będą aranżacje oryginalnych utworów wokalnych oraz instrumentalnych, a także nowe piosenki przewidziane dla trybu Rival Rush.

Krytyka[]

Sonic Colors: Ultimate otrzymało w większości mieszane oceny od krytyków. Na Metacriticu utrzymują się oceny 74/100 w wersji na Xbox One, 74/100 na PlayStation 4 i 68/100 na Nintendo Switch. Destructoid wystawiło grze ocenę 8.5/10, IGN 8/10, Nintendo Life 8/10, The Gamer 4.5/5, a Push Square 6/10. Mitchell Saltzman z IGN stwierdził, że port nadal dorównuje oryginalnej grze, jako jedna z najlepszych odsłon współczesnego Sonica. Dodał jednak, że ilość dodanych elementów nie jest w stanie podnieść jakości rozgrywki ponad oryginał, z wyjątkiem ilości klatek na sekundę i ulepszonej rozdzielczości. Skrytykował również brak możliwości przełączania ścieżki dźwiękowej na oryginalną. Mitch Vogel z Nintendo Life pochwalił grę za nieskomplikowaną fabułę, Wispy i różnorodność w rozgrywce, ale nie spodobały mu się drobne ulepszenia w wersji na Nintendo Switch w kwestii grafiki i wydajności, a także sekcje 2.5D i zremiksowana ścieżka dźwiękowa. Cristina Alexander z The Gamer również pochwaliła dodatki w wersji na PC, z wyjątkiem Nefrytowego Wispa. Chris Carter z Destructoid zaznaczył natomiast rozbudowanie poziomów, którego można w pełni doświadczyć korzystając z różnych Wispów. Skrytykował natomiast brak nowych bossów.

Fani serii natomiast uważali, że chociaż gra pozostała wierna oryginałowi, to nie poprawiła "drewnianej fizyki" Sonica w perspektywie 2D. Dodatkowe tryby i elementy rozgrywki nie wpływały natomiast na projekt poziomów i fabułę. Niektóre remiksy zostały skrytykowane jako niepasujące i czasami mniej przyjemne do słuchania od oryginałów. Ważnym obiektem krytyki stały się także błędy graficzne, takie jak zanikanie obiektów, nieprzełączanie się perspektywy na 2.5D, błędy w animacjach, niepoprawne wyświetlanie tekstur i kolorów. Niektórzy krytykowali także niepoprawnie przeniesione przerywniki, które nadal korzystały z oryginalnych modeli. Niektóre błędy okazały się jednak być winą emulatora i nie zostały potwierdzone we właściwych portach na odpowiednie konsole. Uwagę zwrócono również na rozczarowujące wyścigi z Metal Soniciem i brak możliwości przełączania ścieżki dźwiękowej na oryginalną. Niektórzy doświadczyli crashów gry i usunięcia zapisów. Studio Blind Squirrel oskarżono także o przywłaszczenie sobie silnika Godot, który nie został odpowiednio wymieniony w napisach końcowych.

Ciekawostki[]

Przypisy

Linki zewnętrzne[]

Advertisement