Sonic Wiki
Advertisement
Sonic Wiki

Sonic Colors: Ultimate – remaster gry Sonic Colors z wersji na Wii, którego premiera miała miejsce 7 września 2021 roku. Ukazał się fizycznie na platformy Nintendo Switch, PlayStation 4 i Xbox One. Na PC, poprzez Epic Games Store, wydana została cyfrowa wersja. W Japonii gra została wydana 9 września. Możliwa jest także rozgrywka na Xbox Series X i Series S, a także PlayStation 5 przez kompatybilność wsteczną. Wersja Digital Deluxe pozwala na wczesny dostęp i rozgrywkę od 3 września 2021.

27 maja 2021 roku zapowiedziano również limitowaną ofertę dla zamawiających fizyczne wersje gry w przedsprzedaży, w postaci dołączanego breloczka małego Sonica z filmu Sonic. Szybki jak błyskawica. Zakup wersji Digital Deluxe w przedsprzedaży zapewniał z kolei ekskluzywne ikony gracza (z gier i filmu Sonic. Szybki jak błyskawica), paczkę specjalnych przedmiotów kosmetycznych dla Sonica (złote i srebrne rękawice oraz buty, elektryczny pęd, również z filmu). Do tej wersji dołączono także trzy ekskluzywne remiksy utworów z gry.

W ramach promowania Sonic Colors: Ultimate powstała także dwuczęściowa seria animowana Sonic Colors: Rise of the Wisps, wykonana w podobnym stylu co Sonic Mania Adventures i Team Sonic Racing Overdrive. Dodatkowo opublikowano także internetowy komiks Sonic Colors Comic.

Produkcja[]

Według Takashiego Iizuki Sonic Colors wybrano do remastera z powodu przybycia nowych fanów, wraz z wydaniem gier Sonic Mania, Sonic Forces i Team Sonic Racing, a także dzięki sukcesowi filmu Sonic. Szybki jak błyskawica. Uznał Sonic Colors za kwintesencyjną grę z serii, a także idealną kontynuację dla nowych fanów. Dlatego też zdecydowano się ją przeportować z konsoli Wii. Dla nowych graczy dodano także nowe funkcje, ułatwiające rozgrywkę. W wywiadzie z magazynem Famitsu Iizuka wyjawił, że tytuł Sonic Colors: Ultimate ma oznaczać, że gra jest ostateczną wersją, zawierającą funkcję których nie uwzględniono w oryginale.

Produkcja gry trwała w trakcie pandemii COVID-19, a jej twórcy pracowali zdalnie z domów. Według dyrektora Aarona Rosemana pracownicy potrzebowali jednak tylko kilku tygodni, aby dostosować się do zmian. Roseman przyznał również, że gra nie korzysta co prawda ze wszystkich możliwości Xbox Series X i PlayStation 5, ale sprawdza się bardzo dobrze na wspomnianych konsolach. W trakcie przenoszenia sterowania ruchowego na nowy format, twórcy zdecydowali się skorzystać ze wsparcia dla standardowych kontrolerów z GameCube i na nim oprzeć nowe sterowanie.

Plotki o grze pojawiły się w kwietniu 2021 roku, kiedy w portfolio niemieckiego studia dubbingowego znaleziono wykonanie dubbingu do Sonic Colors[1]. Port został potwierdzony podczas ogłoszenia Sonic Central, 27 maja 2021 roku. Dzień później artysta Brian Conelly, pracujący nad cieniowaniem i VFX, podzielił się swoimi pracami na stronie ArtStation. Znajdowały się na nich przykładowe funkcje interfejsu silnika open-source o nazwie Godot, z którego remaster ostatecznie okazał się korzystać.

Fabuła[]

Osobny artykuł: Sonic Colors#Fabuła

Rozgrywka[]

Zmiany w rozgrywce[]

Tails ratujący Sonica

  • Nefrytowy Wisp, który zadebiutował w grze Team Sonic Racing pojawia się jako power-up, w postaci Nefrytowego Ducha. Po zebraniu pozwala przenikać przez przeszkody i odkrywać alternatywne trasy, które nie pojawiły się w oryginalnej grze.
  • System żyć został usunięty, a wraz z tym ekran końca gry. Dodatkowe życia zastąpiono innymi elementami.
    • Nowy typ przedmiotu, znany jako Tails Save. Po zebraniu doliczany jest do puli zastępującej system żyć. W przypadku śmierci, zamiast pojawiania się na początku poziomu lub przy ostatnim punkcie kontrolnym, Tails podnosi Sonica i zostawia go w ostatniej znanej lokacji.
    • Pierścień 100 z gry Sonic Unleashed na Wii/PlayStation 2 zastępuje dodatkowe życia, a także przyznaje graczowi 100 pierścieni po zebraniu i czasową nietykalność.
  • Homing Attack posiada nową cechę, pod nazwą "sweet spot attack". Sprawia, że atak wymierzony w odpowiednim czasie (kiedy zielony okrąg pojawia się wokół celownika) przyznaje Sonicowi energię do pędu.
  • Gracz może zmieniać wygląd Sonica i efekty wizualne w nowym menu w Options Satellite. Można dostosowywać rękawiczki, buty, pęd i aurę. W przypadku pędu gracz może wybrać, które efekty będą mu towarzyszyły podczas jego wykonywania. Aura natomiast pokrywa Sonica różnymi dodatkowymi kolorami. Zmiany te są czysto kosmetyczne i nie wpływają na rozgrywkę. Poszczególne elementy można odblokować za pomocą nowych Tokenów Parkowych. Dostosowane przez gracza elementy nie pojawiają się w przerywnikach.
  • Nowe Tokeny Parkowe, które można zebrać na poziomach i wymienić na nowe przedmioty, piosenki, artwork i elementy wyglądu Sonica. W Game Landzie funkcjonują jako dodatkowe szanse w trybie Challenge Mode.

Nefrytowy Wisp

  • Zdobycie rangi A albo S nagradza gracza Tokenami Parkowymi, zamiast dodatkowych żyć.
  • Nowy tryb "Rival Rush", w którym Sonic ściga się z Metal Soniciem i otrzymuje nagrody za zwyciężanie.
  • Zmiany w sterowaniu - brak sterowania ruchowego jak w przypadku pilota Wii. Sterowanie może być dowolnie zmieniane przez gracza.
  • Menu Super Sonica w Options Sattelite posiada teraz całą listę kryteriów potrzebnych do aktywowania Super Sonica.
  • Nowa sekcja "Extras" w Options Satellite, zawierająca przerywniki (którym nadano tytuły) oraz muzykę.
  • Na mapie świata wyświetla się teraz procent ukończenia gry.
  • Zmieniono położenie niektórych czerwonych pierścieni.
  • W niektórych aktach dodano nowe Wispy:
  • Mii nie są już dostępne w Game Landzie. Ich miejsce zajmuje drugi Wirtualny Jeż, na którego można się przełączyć wciskając klawisz w lewo lub w prawo.

Zmiany graficzne[]

  • Ulepszona grafika i efekty. Przerywniki zaktualizowano do jakości HD i 4K, gra działa w 60 klatkach na sekundę, z wyjątkiem wersji na Nintendo Switch, która jest zablokowana na 30 klatkach.
  • Dodano brakujące napisy do dialogów w przerywnikach.
  • Poza angielskimi i japońskimi wersjami językowymi dodano także francuski, włoski, hiszpański i niemiecki dubbing. W wersjach polskiej i rosyjskiej zmieniono tylko napisy.
  • Cała ścieżka dźwiękowa została zremiksowana, w tym także temat przewodni i napisy końcowe. Zremiksowane utwory grają w pierwszych trzech aktach danego poziomu, a oryginał w trzech ostatnich.
  • Options Satellite otrzymał aktualizację graficzną.
  • Zmieniono animacje Wispów w kapsułach i na mapie świata.
  • Efekt konfetti towarzyszy zbieraniu czerwonych pierścieni.
  • Dodano tryb "Navigation Mode", w którym Tails wyjaśnia jaki efekt wywołuje dany przycisk po jego naciśnięciu przez Sonica.
  • Na ekranie podsumowania dodano licznik czasu, odmierzający czas do wykonania przez Sonica jego pozy zwycięskiej.
  • Pierścienie przyspieszające i tęczowe otrzymały nowe modele, podobne do mechanicznych obręczy z Sonic Adventure i Sonic Generations.
  • Kapsuły Wispów, które nie zostały jeszcze odblokowane, oznaczone są symbolem kłódki wewnątrz kolorowej kapsuły.
  • Interfejs znika w niektórych sekcjach o charakterze kinowym.
  • Homing Attack wykonany w odpowiednim czasie zostawia za sobą tęczowy ślad.
  • Znaki ostrzegające przed przepaściami zastąpiono przez symbole z Sonic Generations i Sonic the Hedgehog 4: Episode II pełniące taką samą funkcję. Dodatkowo nad przepaściami pojawia się czerwona aura i żółte strzałki skierowane w dół.
  • Zmodyfikowano wiele efektów dźwiękowych.
    • Efekty dźwiękowe odbijania się od springa towarzyszą także przeskakiwaniu przez przyspieszające i tęczowe pierścienie, a także zetknięciu z panelem przyspieszającym.
    • Homing Attack emituje nowy efekt dźwiękowy po wykonaniu w odpowiedniej chwili.
    • Podczas korzystania z Żółtego Wiertła pod wodą odgrywana jest teraz muzyka z Sonic Lost World.
    • Super Sonicowi towarzyszy nowy podkład muzyczny.
  • Zmieniono nazwy niektórych bonusów punktowych:
    • "Color Bonus" zmieniono na "Colors Bonus".
    • "Trick Bonus" zmieniono na "Trick Jump Bonus".

Osiągnięcia[]

Obraz Nazwa Opis Klasa Punkty Xbox Live
SCUTrophy1.png
Big Fantastic Achievement Odblokuj wszystkie osiągnięcia Platyna Brak
SCUTrophy2.png
...All I Got Is This Tropical Resort T-Shirt Ukończ Tropical Resort Brąz 20
SCUTrophy3.png
Sugar Rush Ukończ Sweet Mountain Brąz 20
SCUTrophy4.png
What Happens In The Starlight Carnival… Ukończ Starlight Carnival Brąz 20
SCUTrophy5.png
Be Free Ukończ Planet Wisp Brąz 20
SCUTrophy6.png
Bucket O' Sushi Ukończ Aquarium Park Brąz 20
SCUTrophy7.png
Zero Gravity Thrill Ride Ukończ Asteroid Coaster Brąz 20
SCUTrophy8.png
I Foiled A Plot And I Liked It Ukończ Terminal Velocity Srebro 30
SCUTrophy9.png
Superstar Zbierz wszystkie 180 czerwonych pierścieni Złoto 50
SCUTrophy10.png
The Complete Set Zbierz wszystkie 5 czerwonych pierścieni na dowolnym poziomie Srebro 20
SCUTrophy11.png
My Body Is A Weapon Zniszcz 50 przeciwników uż7ywając Homing Attacku Brąz 20
SCUTrophy12.png
Going Green! Zdobądź zielony Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy13.png
A Day In The Sun Zdobądź żółty Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy14.png
Silver Certificate Zdobądź srebrny Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy15.png
Big Red Rock Zdobądź czerwony Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy16.png
Color Of Royalty Zdobądź fioletowy Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy17.png
Blue Me Away! Zdobądź niebieski Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy18.png
What's A Cyan!? Zdobądź cyjanowy Szmaragd Chaosu Brąz 10
SCUTrophy19.png
Flying Low Ukończ dowolny akt jako Super Sonic Brąz 10
SCUTrophy20.png
Ooooh Shiny! Zdobądź rangę "S" w dowolnym akcie Srebro 30
SCUTrophy21.png
Destroyer! Zniszcz 100 przeciwników używając Homing Attacku Brąz 10
SCUTrophy22.png
Take That, Me! Podbij swój poprzedni najlepszy wynik na dowolnym poziomie Brąz 15
SCUTrophy23.png
Why Are Records Made? To Be BROKEN! Ustanów swój najlepszy wynik, a następnie zniszcz wszystkie cyfry na ekranie rezultatów Brąz 15
SCUTrophy24.png
A Student Zdobądź rangę "A" lub wyższą w dowolnym akcie Brąz 15
SCUTrophy25.png
Reach For The Stars Zbierz wszystkie pięć czerwonych pierścieni w jednym podejściu w dowolnym akcie Srebro 30
SCUTrophy26.png
Harder Than You Think Ukończ dowolny akt bez zbierania pierścieni Srebro 30
SCUTrophy27.png
Tropical Domination Uzyskaj 100% w Tropical Resort Brąz 20
SCUTrophy28.png
The Taste Of Perfection Uzyskaj 100% w Sweet Mountain Brąz 20
SCUTrophy29.png
Carnival Of Completion Uzyskaj 100% w Starlight Carnival Brąz 20
SCUTrophy30.png
Wisp It, Wisp It Good! Uzyskaj 100% w Planet Wisp Brąz 20
SCUTrophy31.png
Soaked In Excellence Uzyskaj 100% w Aquarium Park Brąz 20
SCUTrophy32.png
Interstellar Coaster Crusher Uzyskaj 100% w Asteroid Coaster Brąz 20
SCUTrophy33.png
Running The Gauntlet Uzyskaj 100% w Terminal Velocity Brąz 20
SCUTrophy34.png
Precious Zbierz 300 pierścieni w jednym podejściu Srebro 30
SCUTrophy35.png
Long Haul Ukończ Egg Shuttle Srebro 30
SCUTrophy36.png
Stay On Target Zniszcz 100 przeciwników używając Sweet Spot Homing Attack Brąz 20
SCUTrophy37.png
Handing Out Shiners Pokonaj Rotatatrona mniej niż 3 uderzeniami Srebro 30
SCUTrophy38.png
Crunching The Captain Pokonaj Kapitana Jelly'ego mniej niż 3 uderzeniami Brąz 30
SCUTrophy39.png
Crashing The Party Barge Zdobądź rangę "S" przeciwko Frigate Orcanowi Brąz 30
SCUTrophy40.png
Eye Of The Hedgehog Pokonaj Refreshinatora mniej niż 3 uderzeniami Srebro 30
SCUTrophy41.png
Fast As A Shark Pokonaj Admirała Jelly'ego mniej niż 3 uderzeniami Brąz 30
SCUTrophy42.png
Smash N' Grab Zdobądź rangę "S" przeciwko Frigate Skullianowi Brąz 30
SCUTrophy43.png
Putting A Spin On The Negative Zobądź rangę "S" przeciwko Nega-Wisp Armor Złoto 50
SCUTrophy44.png
Breaking Ranks Zmień wszystkie rangi z D do S na ekranie wyników Brąz 15
SCUTrophy45.png
No Ring Left Behind Zbierz wszystkie 30 czerwonych pierścieni z dowolnego świata Złoto 50
SCUTrophy46.png
Giving Credits Where Credits Due Rozegraj cały poziom z napisów końcowych Brąz 10
SCUTrophy47.png
Steppin' Up Zdobądź 100,000 punktów w jednym podejściu, używając Quick Stepa Brąz 10

Ścieżka dźwiękowa[]

Okładka albumu

Osobny artykuł: Sonic Colors: Ultimate Original Soundtrack "Re-Colors"

28 lipca 2021 roku zapowiedziano wydanie albumu ze ścieżką dźwiękową remastera pod tytułem Sonic Colors: Ultimate Original Soundtrack "Re-Colors"[2]. Ma zawierać 38 utworów na dwóch płytach, wśród których będą aranżacje oryginalnych utworów wokalnych oraz instrumentalnych, a także nowe piosenki przewidziane dla trybu Rival Rush.

Krytyka[]

Sonic Colors: Ultimate otrzymało głównie pozytywne oceny od krytyków. Na Metacriticu utrzymują się oceny 75/100 w wersji na Xbox One, 74/100 na PlayStation 4 i 65/100 na Nintendo Switch. Destructoid wystawiło grze ocenę 8.5/10, IGN 8/10, Nintendo Life 8/10, The Gamer 4.5/5, a Push Square 6/10. Mitchell Saltzman z IGN stwierdził, że port nadal dorównuje oryginalnej grze, jako jedna z najlepszych odsłon współczesnego Sonica. Dodał jednak, że ilość dodanych elementów nie jest w stanie podnieść jakości rozgrywki ponad oryginał, z wyjątkiem ilości klatek na sekundę i ulepszonej rozdzielczości. Skrytykował również brak możliwości przełączania ścieżki dźwiękowej na oryginalną. Mitch Vogel z Nintendo Life pochwalił grę za nieskomplikowaną fabułę, Wispy i różnorodność w rozgrywce, ale nie spodobały mu się drobne ulepszenia w wersji na Nintendo Switch w kwestii grafiki i wydajności, a także sekcje 2.5D i zremiksowana ścieżka dźwiękowa. Cristina Alexander z The Gamer również pochwaliła dodatki w wersji na PC, z wyjątkiem Nefrytowego Wispa. Chris Carter z Destructoid zaznaczył natomiast rozbudowanie poziomów, którego można w pełni doświadczyć korzystając z różnych Wispów. Skrytykował natomiast brak nowych bossów.

Fani serii natomiast uważali, że chociaż gra pozostała wierna oryginałowi, to nie poprawiła "drewnianej fizyki" Sonica w perspektywie 2D. Dodatkowe tryby i elementy rozgrywki nie wpływały natomiast na projekt poziomów i fabułę. Niektóre remiksy zostały skrytykowane jako niepasujące i czasami mniej przyjemne do słuchania od oryginałów. Ważnym obiektem krytyki stały się także błędy graficzne, takie jak zanikanie obiektów, nieprzełączanie się perspektywy na 2.5D, błędy w animacjach, niepoprawne wyświetlanie tekstur i kolorów. Niektórzy krytykowali także niepoprawnie przeniesione przerywniki, które nadal korzystały z oryginalnych modeli. Niektóre błędy okazały się jednak być winą emulatora i nie zostały potwierdzone we właściwych portach na odpowiednie konsole. Uwagę zwrócono również na rozczarowujące wyścigi z Metal Soniciem i brak możliwości przełączania ścieżki dźwiękowej na oryginalną. Niektórzy doświadczyli crashów gry i usunięcia zapisów. Studio Blind Squirrel oskarżono także o przywłaszczenie sobie silnika Godot, który nie został odpowiednio wymieniony w napisach końcowych.

Ciekawostki[]

Przypisy

Advertisement