Spróbuj za nim nadążyć

Slogan

Sonic. Szybki jak błyskawica (ang. Sonic the Hedgehog) – przygodowa komedia akcji oparta na serii Sonic the Hedgehog, której premiera odbyła się 14 lutego 2020 roku. Film jest hybrydą animacji komputerowej i live-action, a także powstał wskutek współpracy między Paramount Pictures, Blur Studio oraz Marza Animation Planet — oddziału Sega Corporation. Reżyserem filmu został Jeff Fowler, producentami są Neal Moritz i Tim Miller, a za scenariusz odpowiadają Patrick Casey, Josh Miller i Oren Uziel. W rolach głównych wystąpili: Ben Schwartz jako Sonic, Jim Carrey jako Doktor Robotnik, oraz James Marsden jako Tom Wachowski, oraz Tika Sumpter jako Maddie Wachowski. Jest to pierwsza odsłona serii filmowej Sonic the Hedgehog.

Pierwotnie prawa do produkcji i dystrybucji filmu zostały nabyte przez Sony Pictures Entertainment w 2013 roku, a sam projekt otrzymał zielone światło 10 czerwca 2014 roku. Fowler miał wyreżyserować film w 2016 roku, ale wskutek tzw. "turnaround deal", prawa zostały sprzedane wytwórni Paramount w październiku 2017 roku. Wytwórnia postanowiła zachować większość ekipy produkcyjnej, podczas gdy duża część aktorów dołączyła do projektu w okolicach sierpnia 2018 roku. Okres zdjęciowy trwał od lipca, do października 2018 roku na terenie Vancouver, Ladysmith oraz innych miejsc na Vancouver Island.

Początkowo światowa premiera filmu miała się odbyć w listopadzie 2019 roku, lecz została przesunięta na 14 lutego 2020 roku, umożliwiając ekipie produkcyjnej przeprojektowanie wyglądu tytułowej postaci, głównie z powodu negatywnego odbioru oryginalnego zwiastuna przez internautów i fanów serii. Obecnie powstaje kontynuacja filmu, Sonic 2: Szybki jak błyskawica, której światowa premiera ma się odbyć 8 kwietnia 2022 roku.

Produkcja[edytuj | edytuj kod]

Zapowiedź filmu z 2017 roku

Sony Pictures Digital Domain Names, oddział Sony Pictures Entertainment, zarejestrowało 3 grudnia 2013 roku trzy adresy internetowe, o nazwach "sonicthehedgehog-movie.com", "sonicthehedgehog-movie.net" oraz "sonicthehedgehogmovie.net". Serwis Sonic Stadium potwierdziło rejestrację stron cztery dni później, ale Sony Pictures (wraz z Segą) nie potwierdziło w tamtym czasie istnienia projektu. 20 marca 2014 roku serwis The Tracking Board opublikował plotkę o filmie, twierdząc że jest projektowany na wzór Mrocznego Rycerza oraz dołączył listę potencjalnych scenarzystów. Oficjalna strona serii została zaktualizowana 10 czerwca bieżącego roku o nieaktywną sekcję "TV and Movies", a tego samego dnia, serwis Hollywood Reporter potwierdził istnienie filmu i informację o tym, że Sony Pictures przyznało projektowi zielone światło podczas prywatnej konferencji z Sega Corporation. 21 czerwca 2014 roku ogłoszono, że Sonic the Hedgehog i jego możliwe kontynuacje będą się rozgrywały się w uniwersum innym niż Sonic Boom, a 19 listopada Van Robichaux, ówczesny scenarzysta produkcji, potwierdził spekulacje o tym, że ekipa filmowa dąży do uzyskania kategorii wiekowej PG-13.

31 października 2016 roku, Hollywood Reporter ogłosił, że Tim Miller, który zrezygnował z prac nad filmem Deadpool 2, został zatrudniony jako producent wykonawczy filmu, a Jeff Fowler będzie pełnił funkcję reżysera. Tymczasem za scenariusz mieli odpowiadać Patrick Casey i Josh Miller, wypierając Robichauxa ze stanowiska. Produkcja przeszła w ręce Paramount Pictures, które 2 października 2017 roku otrzymało prawa od Sony Pictures. Mimo zmiany studia, większość zespołu pracującego nad projektem pozostała w większości niezmieniona.

22 lutego 2018 roku oficjalnie potwierdzono datę premiery filmu, która pierwotnie zakładała 15 listopada 2019 roku. Sega Corporation miała finansować projekt, a także nadzorować. 4 marca 2018 roku serwis Omega Underground zasugerował, że producenci filmu rozważają zatrudnienie Toma "Junkie XL" Holkenborga do roli kompozytora muzyki. 1 kwietnia potwierdzono, że okres zdjęciowy rozpocznie się 30 lipca w Vancouver, a nie w Atlancie, jak do tej pory przypuszczano. 29 maja pojawiły się pogłoski, jakoby Paul Rudd był w trakcie rozmów z wytwórnią nad rolą Toma, "policjanta, który ma się zaprzyjaźnić z Soniciem, aby najprawdopodobniej pokonać Doktora Robotnika". Tego samego dnia podano budżet filmu, wynoszący 90 milionów dolarów. Następnego dnia zapowiedziano, że James Marsden został wybrany do nieokreślonej roli, a 7 czerwca ogłoszono, że Tika Sumpter również odegra rolę w filmie. 12 czerwca zapowiedziano okres zdjęciowy na autostradzie w Vancouver, który miał się odbyć we wrześniu. Patrick Casey ujawnił krótko później, że Sonic zostanie przeprojektowany, żeby "miał nieco bardziej realistyczny wygląd". Podczas Too Many Games 2018, Johnny Gioeli powiedział, że Sega nie ma nic wspólnego z filmem, jednak Takashi Iizuka doprecyzował, tłumacząc że będzie nadzorował prace nad kierunkiem w którym zmierza produkcja. 10 grudnia 2018 roku ujawniony został oficjalny tytuł filmu, Sonic the Hedgehog, oraz pierwotnie zakładany wygląd tytułowego bohatera.

Producent Tim Miller wyjaśnił przeprojektowanie postaci w następujący sposób:

Zawsze istnieje pierwszy etap dostosowywania [Sonica] do tego, czym jest prawdziwy świat i gdyby wyglądał jak prawdziwe zwierzę, byłoby to dziwne, a także miałoby się wrażenie, że biega nago oraz wygląda jak coś w rodzaju wydry. Najwięcej uwagi przyłożyliśmy do futra i nigdy nie braliśmy pod uwagę żadnego innego rozwiązania. To była część tego, co integrowało go z prawdziwym światem i czyniło wiarygodnym stworzeniem. [...] Nie wydaje mi się, że SEGA była w pełni zadowolona z decyzji o oczach, ale w takich sytuacjach myślisz sobie: "Jeśli nie zrobimy tego, to będzie dziwnie wyglądać". Ale wszystko jest dyskusją i taki jest cel: zmienić tylko to, co konieczne i pozostać wiernym reszcie.

Wygląd Sonica spotkał się z negatywnym odbiorem internautów i fanów serii, po tym, jak 30 kwietnia 2019 roku opublikowano oryginalny zwiastun filmu. Zaledwie 4 dni później, Jeff Fowler zapowiedział, że postać zostanie przeprojektowana. Niedługo później ogłoszono, że za nowy wygląd tytułowego bohatera będzie odpowiadał Tyson Hesse, znany głównie z pracy nad komiksami Archie i grą Sonic Mania. Początkowo data premiery filmu pozostała bez zmian, co wzbudziło obawy, że zespół odpowiedzialny za efekty wizualne będzie przepracowany, jednakże Fowler zapowiedział na swoim Twitterze (dokładniej 24 maja 2019 roku), że premiera filmu została przesunięta na 14 lutego następnego roku.

Producent Miller podsumował serwisowi Variety swój punkt widzenia na temat internetowych kontrowersji następującymi słowami:

Zawsze byłem po stronie fanów, Jeff także. Kiedy [internauci] zaczęli obrzucać nas mięsem, poszedłem do niego i powiedziałem: "Najważniejszą rzeczą, którą trzeba zrobić, człowieku, jest powiedzieć sobie: 'Spieprzyłem'". [...] To był dokładnie właściwy sposób, żeby to załatwić. Fani też mają w tym swój głos. Zawsze istnieje właściwy sposób, aby ich wysłuchać.

Drugi zwiastun filmu opublikowano 12 listopada 2019 roku, wraz z nowym projektem postaci Sonica, który spotkał się z gorącym przyjęciem wśród internautów.

Fabuła[edytuj | edytuj kod]

Szpona wysyła małego Sonica na Ziemię

W San Francisco w stanie Kalifornia, Sonic, antropomorficzny niebieski jeż, który jest w stanie poruszać się z prędkością ponaddźwiękową, jest ścigany przez uzbrojony latający pojazd. Podczas swojej ucieczki, przypomina sobie, że przez całe życie uciekał przed siłami, które mogą mu wyrządzić krzywdę. Jeż narodził się na odległej planecie, spokojnie dorastając pod opieką jego opiekunki, sowy Szpony. Pewnego dnia, dwójka zostaje zaatakowana przez plemię kolczatek, które zmuszają ich do ucieczki. Szpona daje małemu Sonicowi sakiewkę z pierścieniami, za których pomocą można otwierać portale pomiędzy dowolnymi lokalizacjami. Używa jednego z nich, aby wysłać go na Ziemię, podczas gdy samodzielnie odpiera atak nacierających kolczatek. Mały jeż próbuje wrócić po swoją opiekunkę, ale było już za późno.

Dziesięć lat później, Sonic dorasta i cieszy się życiem w pobliżu miasta Green Hills w stanie Montana. Jego ulubionym zajęciem jest podglądanie życia lokalnych mieszkańców, wśród których znajduje się jego idol, lokalny szeryf Tom Wachowski i jego żona, weterynarz Maddie, nie wiedząc, że para planuje przenieść się do San Francisco po tym, jak Tom został przyjęty na stanowisko w Departamencie Policji w San Francisco. Mimo, że życie "Niebieskiego Diabła" było pozbawione jakiegokolwiek zagrożenia, prześladowała go samotność i przeczucie, że brakowało mu prawdziwych przyjaciół. Pewnej nocy, kiedy postanawia zagrać w baseball z samym sobą, uświadamia sobie, że jest na zawsze skazany na samotne życie na Ziemi. Żeby rozładować swoje negatywne emocje, zaczyna biegać wokół boiska z prędkością ponaddźwiękową, co w rezultacie wyzwala impuls elektromagnetyczny, który odcina zasilanie na terenie całego Wybrzeża Północno-Zachodniego. Zaskoczony sztab Departamentu Obrony Stanów Zjednoczonych pod dowództwem Komandora Waltersa niechętnie zatrudnia genialnego, aczkolwiek niezbyt poczytalnego naukowca-wynalazcę, Doktora Ivo Robotnika w celach zbadania przyczyn tajemniczego wypadku. Po przybyciu na miejsce, Ivo uruchamia swoje jajowate drony, które szybko znajdują odcisk buta niebieskiego jeża i zmuszając go do ucieczki na inną planetę. Chcąc znaleźć ciche miejsce, w którym może dokonać przeskoku do świata grzybów, Sonic włamuje się do szopy należącej do Wachowskich. Słysząc hałas, Tom wdziera się do pomieszczenia, po raz pierwszy zastaje niebieskiego jeża, po czym odruchowo strzela w niego strzałką usypiającą, zmuszając go do otwarcia portalu do San Francisco i upuszczenia sakiewki z pierścieniami na szczyt wieżowca Transamerica Pyramid.

Sonic i Tom w samochodzie

Kiedy Sonic budzi się w domu szeryfa, przekonuje go, żeby pomógł mu odnaleźć pierścienie, dzięki którym będzie mógł uciec na inną planetę. Dwójkę zatrzymuje jednak Robotnik, podający się za elektryka. Bohaterom udaje się przetrwać ostrzał ze strony Badników, a następnie uciec. Nie są jednak świadomi, że Sonic pozostawił na podłodze jeden ze swoich kolców, który zostaje znaleziony przez powalonego Doktora. Kiedy Tom uświadamia sobie, że Sonic nie jest w stanie trafić do San Francisco samodzielnie, pozwala mu towarzyszyć w podróży do miasta. Podczas trasy, Tom pomaga spełnić niebieskiemu jeżowi parę marzeń, które posiadał, zanim spotkał się z nim w Green Hills. Po odkryciu jednego z kolców Sonica, Robotnik uświadamia sobie, że niebieski jeż ma potencjał, dzięki któremu może zasilić jego nowy latający pojazd. Na domiar złego, szalony naukowiec zaczyna powoli popadać w obsesję na punkcie schwytania kosmity. Kiedy namierza pojazd dwójki, Tom uświadamia Sonicowi, że chce opuścić Green Hills, co spotyka się z stanowczą odmową jeża, który twierdzi, że pozostawiłby w ten sposób mieszkańców miasteczka, z którymi zna się jak bliska rodzina. Kłótnię dwójki przerywa pojawienie się robota, który został wysłany przez Robotnika w celach zniszczenia pojazdu i przechwyceniu uciekiniera. Sonic pokonuje robota z imponującą łatwością, ale zostaje ranny wskutek eksplozji małego Badnika, który wyleciał z wraku maszyny. Kiedy dociera na przedmieścia San Francisco, Tom przynosi nieprzytomnego jeża do Maddie odwiedzającą swoją starszą siostrę. Weterynarz pomaga mu błyskawicznie dojść do siebie. Kiedy Tom wyjaśnia jej sytuację, w której się znalazł, Sonic otrzymuje nową parę butów od siostrzenicy Maddie.

Sonic, Tom i Maddie zostają otoczeni przez drony Robotnika

Cała trójka wkrótce udaje się pod budynek, a następnie kieruje się na dach, żeby odzyskać pierścienie. Zostają jednak otoczeni przez armię Badników i Doktora Robotnika siedzącego w Prototypie. Sonic szydzi z naukowca, nazywając go "Eggmanem" i korzysta z pierścienia, dzięki któremu wysyła Toma i Maddie z powrotem do Green Hills. Zaskoczony Sonic ucieka od Eggmana, który wzmacnia swój pojazd, wykorzystując do tego kolec upuszczony przez jeża. Dwójka angażuje się w pościg przez Francję, Chiny i Egipt - nieumyślnie spełniając kilka marzeń Sonica w tym samym czasie - ostatecznie wracając do Green Hills. Kiedy szalony naukowiec nokautuje Sonica i przygotowuje się do zadania ostatecznego uderzenia, Tom wykorzystuje pierścień, aby zaatakować go z zaskoczenia. Kiedy szeryf zostaje zrzucony z latającego pojazdu, na odsiecz przybywają mieszkańcy miasteczka, wśród których znajduje się jego zastępca Wade Whipple i lokalny dziwak Karl Korba. Rozczarowany Ivo wstrzymuje się od zaatakowania gromady i przeprowadza dialog z Tomem, próbując zrozumieć dlaczego chciał on pomóc niebieskiemu kosmicie w ucieczce. Szeryf odpowiada, tłumacząc mu, że podczas swojego krótkiego życia, Sonic był bardziej ludzkim stworzeniem, niż jego prześladowcy. Słysząc to, niebieski jeż odzyskuje siły i związaną z nimi chęć do dalszej walki. Podczas ostatecznej konfrontacji, zostaje naładowany energią, odzyskuje swój kolec, a następnie niszczy Prototyp Eggmana, wysyłając go przez portal na planetę grzybów.

Finał walki Sonica z Robotnikiem

Po tym wydarzeniu, Tom i Maddie decydują się pozostać w Green Hills i pozwalają Sonicowi żyć wspólnie z nimi. Podczas remontu pokoju uszkodzonego pociskami Badników, szeryfa odwiedza Walters, który dziękuje mu za opanowanie sytuacji wymykającej się spod kontroli. Tłumaczy mu, że rząd wymazał wszystkie dowody świadczące o ostatnich wydarzeniach, wliczając w to dokumenty o istnieniu Robotnika. Tom zamyka mu drzwi i powraca do Sonica, który cieszy się tym, że w końcu odnalazł to, co może nazwać rodziną. 

Przed nadejściem napisów końcowych pojawia się dodatkowa para scen:

  • Doktor Robotnik próbuje przetrwać na grzybowej planecie, zatracając się w jeszcze większym obłędzie. Znajduje się w posiadaniu drugiego kolca i zaczyna planować zemstę, którą chce dokonać na swoim niebieskim przeciwniku. Zanim Ivo rusza w dalszą drogę, tłumaczy sobie, że zdąży powrócić na Ziemię "jeszcze przed gwiazdką".
  • Tymczasem na obrzeżach Green Hills otwiera się portal-pierścień, z którego wyłania się antropomorficzny lis z parą ogonów. Wyciąga on małe PDA, za którego pomocą namierza sygnał, który jasno wskazuje na obecność Sonica, a następnie rusza w stronę miasteczka z zawrotną prędkością, mając nadzieję, że "nie jest za późno".

Postacie[edytuj | edytuj kod]

Colleen O'Shaughnessey nie zostaje wymieniona w napisach końcowych, ale użyczyła swojego głosu Tailsowi w scenie między nimi.

Polska wersja językowa[edytuj | edytuj kod]

Opracowanie: SDI MEDIA POLSKA

Reżyseria: Joanna Węgrzynowska-Cybińska

Dialogi: Alicja Roethel

Nagranie i montaż dialogów: Kinga Zuchowicz-Pinilla

Kierownictwo produkcji: Marcin Kopiec

Zgranie: PINEWOOD STUDIOS

Obsada:

W pozostałych rolach:

  • Kamila Brodacka
  • Emilia Niedzielak
  • Marta Markowicz
  • Zuzanna Saporznikow
  • Anna Szymańczyk
  • Paulina Sacharczuk
  • Anna Sztejner
  • Wojciech ChorążyFarmer
  • Łukasz Węgrzynowski
  • Marcin Stec
  • Krzysztof Polkowski
  • Paweł Peterman
  • Kamil Pruban
  • Szymon Roszak

Krytyka[edytuj | edytuj kod]

Sonic spotkał się z mieszanymi recenzjami i ciepłym przyjęciem widowni. Na Rotten Tomatoes, film otrzymał 64% pozytywnych recenzji, a na podstawie 102 recenzji użytkowników, średnia ocena wyniosła 5.89/10. Natomiast na Metacritic otrzymał średnią ocen 47/100 na podstawie 33 recenzji profesjonalnych publikacji. Widownia wybrana przez CinemaScore przyznawała średnio filmowi ocenę A-, w skali od F do A+. Z kolei na PostTrak otrzymał 4/5 gwiazdek, przy czym procent rekomendacji widzów wyniósł 70%. IGN przyznało filmowi ocenę 7/10, chwaląc "aktorstwo i nostalgię", a także przyznając, że "pomimo bardzo prostej historii i oklepanych motywów, najlepszym aspektem filmu jest gra w kotka i myszkę pomiędzy Soniciem, a Doktorem Robotnikiem, wliczając w to liczne nawiązania do historii serii". Dami Lee z The Verge wystawiła filmowi pozytywną recenzję, chwaląc nostalgiczne nawiązania, a także to, że "film jest świadomy swojej lekkości, przez to posiada mnóstwo szczerze zabawnych scen, takich jak montaż tańczącego Robotnika". Gene Park z The Washington Post podobnie ocenił film pozytywnie, wspominając, że "trzyma się daleko od 'Kotów', mimo wielu wczesnych porównań". Ocenił także, że "fani serii powinni znaleźć [w filmie] coś, co będzie można świętować przez lata". Inverse określił produkcję jako "najlepszy film o superbohaterach wydany do tej pory w 2020 roku".

Jim Carrey otrzymał nominacje do nagród Critics' Choice Movie Awards za "Najlepszego filmowego złoczyńcę" i "Najlepszego aktora w filmie o superbohaterach". Aktor odpowiedzialny za rolę Doktora Robotnika został ostatecznie nagrodzony za pierwszą nominację, którą zwyciężył.

Wśród bardziej negatywnych recenzji znalazła się opinia Owena Gleibermana z Variety, który skrytykował film za "zbyt dziecinny ton" i to, że "produkcja została skierowana zdecydowanie do młodszej widowni, chociaż bardziej poważny ton byłby zauważalnie lepszy". Steve Rose z The Guardian wystawił filmowi ocenę 2/5, krytykując "rozczarowujące efekty wizualne", a także "brak innowacji w scenach akcji, takich jak gdy Sonic używa swojej prędkości do zamrożenia czasu" oraz "oklepanymi tematami prawdziwej przyjaźni i tego, że maszyny są złe, a ludzie i kosmiczne jeże - dobre". Simon Abrams z rogerebert.com wystawił filmowi 1/4 gwiazdki, określając że "jedynym sukcesem filmu jest oglądanie protagonisty udającego się na łatwe do zapomnienia przygody". Amon Warrman z Empire Magazine wystawił filmowi 2/5 gwiazdek, chwaląc aktorstwo Jima Carrey'a, ale twierdząc że "nie ratuje ono filmowego debiutu Sonica od bycia zaprzepaszczoną okazją na coś większego". Przyznał też, że jeśli jest planowana kontynuacja filmu, jego fabuła powinna być dużo bardziej rozwinięta.

Ciekawostki[edytuj | edytuj kod]

  • Yuji Naka miał początkowo wystąpić gościnnie w filmie, ale został zapomniany podczas produkcji.
  • Van Robichaux napisał scenę, w której Doktor Robotnik posiada ekspres do kawy o nazwie Mean Bean Machine, co stanowiło oczywistą aluzję do gry Dr. Robotnik's Mean Bean Machine. Ostatecznie została wycięta z finalnej wersji filmu.
  • Chizzy Stephens napisał piosenkę "Gotta Go Fast”, która pierwotnie miała się pojawić podczas napisów końcowych. Piosenka została ukończona, ale nigdy nie została wykorzystana w filmie, ustępując "Speed Me Up".
  • Słowa, które tytułowa postać wypowiada podczas przygotowywania się do biegu na pierwszym zwiastunie, są nawiązaniem do piosenki "Gotta Go Fast" z amerykańskiej czołówki Sonic X.
    • We właściwym filmie, słowa te są wypowiedziane, kiedy budzi się w domu Rachel.
    • W polskiej wersji językowej pierwszego zwiastuna woła "Muszę zasuwać!", co w filmie zostało zamienione na "Pełny ogień!".
  • Fowler wyjaśnił, że początkowo zakładano dodanie do filmu Szmaragdów Chaosu i związanego z nimi Super Sonica, ale podjęto decyzję o skupieniu się na rozrysowaniu początków rywalizacji pomiędzy Soniciem, a Dr. Robotnikiem.
  • Junkie XL chciał wykorzystać motyw Green Hill Zone jako powracający motyw przewodni postaci tytułowej w całym filmie; Jednak ze względu na kwestie prawne związane z prawami do oryginalnej ścieżki dźwiękowej gry będącej własnością jej kompozytora, Masato Nakamury, został usunięty z filmu. Motyw nadal można usłyszeć podczas logotypu Paramount Pictures na początku filmu, w drugim zwiastunie, a wersja w wykonaniu Jona Batiste'a pojawia się w ostatniej scenie filmu.
  • Na napisach końcowych, przy "Don't Stop Me Now” zespołu Queen, imię Freddiego Mercury'ego jest błędnie zapisywane jako "Freddy”.
  • W pierwszym oficjalnym zwiastunie filmu, napis "Every Hero has a Genesis” jest aluzją do amerykańskiej nazwy Sega Mega Drive, debiutanckiej konsoli oryginalnej gry wideo z serii.
    • Podczas jednej ze scen na początku filmu, można zauważyć znak drogowy z napisem "Mega Dr.”, co jest odniesieniem do europejsko-japońskiej nazwy konsoli.
  • Słonecznik małego Sonica

    Na początku filmu, mały Sonic przedstawia Szponie słonecznik, który przypomina kwiaty w Green Hill Zone z oryginalnego Sonic the Hedgehog.
    • Dodatkowo w scenie, w której Tom rozmawia przez telefon z Wade'em, na szybie znajduje się naklejka, która wygląda podobnie do słonecznika.
  • Rycina na jednej ze skał w świecie Sonica wygląda podobnie do tych znajdujących się w Labyrinth Zone z oryginalnego Sonic the Hedgehog.
  • W pewnym momencie filmu, Karl Korba pokazuje Tomowi rysunek, który wygląda identycznie do pewnego internetowego mema, "Sanica".
  • Sonic gra w tenisa stołowego na znaku drogowym z napisem "Hill Top Rd”. Jest to nawiązanie do Hill Top Zone z gry Sonic the Hedgehog 2.
    • Jeż ubiera na swą głowę opaskę z wzorem, który wygląda identycznie do tego z ekranu powitalnego oryginalnej gry na Segę Mega Drive.
  • Mapa Sonica

    Mapa "bezpiecznych światów", którą posiada Sonic zawiera kilka odniesień:
  • W scenie, w której Tom i Maddie patrzą na laptopa z reklamą mieszkania, można zauważyć, że nazwisko właścicielki brzmi Amy Rose, co może być odniesieniem do postaci o tym samym imieniu.
  • Film oglądany przez Toma i Maddie na początku filmu, Speed, był inspiracją dla niektórych materiałów promujących Sonic Adventure DX: Director's Cut.
    • Oglądają także Nagą Broń, która była również dystrybuowana przez Paramount Pictures.
  • Ciężarówka, która pojawia się jako Galvatron w Transformers: Wiek Zagłady, została ponownie wykorzystana, tym razem dla Dr. Robotnika.
  • Motyw przewodni Robotnika w filmie jest uderzająco podobny do tych z Adventures of Sonic the Hedgehog i Sonic the Hedgehog (2006).
  • Podczas sceny noclegu w motelu, Sonic balansuje na lampie w podobnym stylu, co jedna z animacji postaci w oryginalnym Sonic the Hedgehog. Było to odniesienie dodane do filmu na prośbę Tysona Hesse.
  • Jednym z producentów został Neal H. Moritz, który jest znany z produkcji serii filmów Szybcy i Wściekli. W Sonic. Szybki jak błyskawica pojawia się nawiązanie do tej franczyzy, kiedy Sonic przejmuje kontrolę nad samochodem Wachowskiego i woła: "Czuję się jak Vin Diesel!".
    • Następnie dodaje: "Wszystko zostaje w rodzinie, Tom...", co jest oczywistym nawiązaniem do postaci Dominica Toretto, którą odgrywa Diesel.
  • Kiedy Robotnik wybiera muzykę w swojej ciężarówce, Crush 40 znajduje się wśród list odtwarzania w jego kolekcji.
    • Inne playlisty to "Robotnik Rhythms", "Obscure Canadian 1970's Jams", "Soulful Chamber Music of Oppression", "Nuclear Tempos of Rhapsody", "Everybody Wants to Rule the World", "Tunes of Anarchy", "Dinner for One", "Heavy Metal Bombing Over Babylon", "World Domination Harmonies" i kilka innych.
  • Poza czekania

    Poza, którą Sonic przyjmuje w scenie, gdzie Robotnik wystrzeliwuje w jego stronę dziesiątki pocisków, jest odniesieniem do słynnej animacji oczekiwania na gracza z oryginalnego Sonic the Hedgehog.
    • Ponadto, gdy unika laserowego działka podczas sceny pościgu przez San Francisco, przyjmuje pozę z grafik promujących grę Super Smash Bros. Ultimate.
  • Koła na łóżku Sonica wzorowane są na projekcie współczesnych Springów z głównej serii gier wideo.
  • Kiedy Robotnik zaczyna przemierzać grzybową planetę, jego chód przypomina ten Death Egg Robota z gry Sonic the Hedgehog 2.
  • Film jest pierwszą rzeczą wydaną od czasu Sonic Adventure, gdzie japońskim głosem tytułowej postaci nie jest Jun'ichi Kanemaru (za wyjątkiem Wilkojeża w Sonic Unleashed).
  • Sprite-art przypominający starą trylogię gier jest używany do reprezentowania scen/miejsc z filmu podczas animacji w czasie napisów końcowych.
    • Miasteczko Green Hills jest reprezentowane przez sprite-art na podstawie Green Hill Zone z oryginalnej gry. Drzewa są reprezentowane przez te z Hill Top Zone z Sonic the Hedgehog 2.
    • Poziom specjalny z Sonic 2 jest przeprojektowany, aby wyglądać jak autostrada, przez którą Sonic i Tom podróżowali w filmie.
    • San Francisco jest reprezentowane przez niektóre sprite'y z Collision Chaos (głównie ze złej przyszłości).
    • Na krótko pojawia się Blue Sphere, które zamieniono w gigantyczną kulę z gumek-recepturek, którą Sonic odwiedza w filmie.
    • Wielki Mur ma podobną paletę kolorów, co Marble Zone.
    • Paryż i Francja są przedstawione przy użyciu sprite'ów z Spring Yard Zone.
  • Chociaż Robotnik nie nazywa swoich robotów "Badnikami" na głos w filmie, są one oznaczone jako takie na skrzynce przyłączeniowej w jego ciężarówce.
  • Pachacamac, przywódca plemienia kolczatek, które atakuje Sonica i Szponę na początku filmu nosi maskę zaprojektowaną po jego odpowiedniku z gier.
  • Według Patricka Caseya, Robotnik golący głowę na końcu filmu jest nawiązaniem do postaci pułkownika Waltera Kurtza z filmu Czas apokalipsy.
  • Kiedy Robotnik tańczy w swoim laboratorium, przez chwilę udaje, że traci głowę. Był to pomysł Jima Carrey'a, który chciał w ten sposób złożyć hołd amerykańskiemu komikowi Dickowi Van Dyke'owi, zawczasu wykonywującego podobną sztuczkę.
  • W pierwotnej wersji prologu, na ścianie mieszkania Szpony można było zobaczyć miecz Excalibur z gry Sonic and the Black Knight.