FANDOM

Punkt kontrolny (ang. Checkpoint), znany także jako Latarnia (ang. Lamppost), Point Marker (ポイントマーカー Pointo Mākā?) lub Star Post (再スタート・マーカー Sai Sutāto Mākā?, dosł. Sai Start Marker) – specjalny znak, który zapisuje postęp gracza w danym poziomie.

Opis Edytuj

Punkt kontrolny w grach 2D to najczęściej pojedyncza latarnia, która obraca się po tym jak gracz przez nią przejdzie. Zazwyczaj kulka na końcu latarni zmienia kolor. W grach 3D przeważnie punkt kontrolny stanowią dwie latarnie, tworzące bramkę. Po przejściu przez jej środek latarnie ustawiają się do góry. W nowszych grach pomiędzy latarniami są zwykle zachowane większe odstępy, a pomiędzy nimi położony jest niebieski pasek. Gracz nie musi już przechodzić dokładnie przez punkt kontrolny, ale może przejść nieco nad lub pod nim. Wyjątek stanowią gry Sonic Heroes i Sonic Rush, gdzie funkcję punktu kontrolnego pełni mała platforma z gwiazdą i czerwonymi obręczami w środku. Po przejściu przez punkt gwiazda znika. W Shadow the Hedgehog jest to natomiast zwykły panel który podświetla się na zielono, kiedy gracz na nim stanie. Inne wyjątki to: wielkie pierścienie w Sonic 3D Blast i monitory ze strzałką w grach ośmiobitowych.

Poza zapisywaniem postępu, w niektórych grach punkty kontrolne mogą pełnić dodatkowe funkcje:

  • Sonic the Hedgehog 2 – jeżeli gracz posiada więcej niż 50 pierścieni w chwili dotykania, kulę na czubku otoczą gwiazdki. Wskoczenie w nie, przenosi gracza do specjalnego poziomu.
  • Sonic the Hedgehog 3 – podobnie jak w Sonic the Hedgehog 2, z tym że przenosi gracza do bonusowego poziomu.
  • Sonic & Knuckles – jeżeli gracz posiada więcej niż 20 pierścieni, kulę na czubku otoczą gwiazdki. Występują w 2 kolorach, w zależności od ilości pierścieni. Przenoszą, podobnie jak Sonic 3, do bonusowych poziomów. W Sonic 3 & Knuckles gwiazdki mogą mieć 3 kolory, ze względu na poziom z Sonica 3
  • Sonic Adventure 2 – poza zapisem postępu, gracz może otrzymać dodatkowe pierścienie lub bonusy, w zależności od posiadanych pierścieni:
    • 20-39 pierścieni – 5 dodatkowych pierścieni
    • 80-89 pierścieni – Power Sneakers
    • 90 i więcej pierścieni – Osłona/Lightning Shield
  • Sonic Heroes – poza zapisem postępu, gracz otrzymuje Power Core dla postaci, która przeszła przez punkt.
  • Shadow the Hedgehog – pozwala graczowi przenieść się do innych punktów kontrolnych, które wcześniej odwiedził.
  • Sonic Rush i Sonic Rush Adventure – napełnia licznik napięcia.
  • Sonic Unleashed – w wersjach na PlayStation 3/Xbox 360 zapisują również prędkość Sonica z chwili przejścia przez punkt.
  • Sonic Generations – po przekroczeniu, na ekranie pojawia się zielony lub czerwony czas, porównujący obecny czas przejścia przez punkt z najlepszym. Zielony oznacza progres, a czerwony regres.
  • Sonic Lost World – po utracie większej liczby żyć, nad punktem pojawi się specjalny monitor, który po zniszczeniu przeniesie gracza do następnego punktu (Wii U) lub złoty pojazd zdalnie sterowany (Nintendo 3DS).
  • Team Sonic Racing – punkty kontrole służą jako słupki w wyzwaniach śmiałków w trybie drużynowej przygody. Gracz musi przejechać obok nich, od lewej lub prawej strony. Z jednej znajduje się żółte pole, a z drugiej czerwone. Przejechaniu po stronie czerwonego pola obok punktu kontrolnego przyznaje więcej punktów. Dodatkowo gracz może zyskać bonus za driftowanie obok punktu kontrolnego. Uderzenie w słupek nie przyznaje punktów.

Galeria Edytuj

[?
]
Galeria