Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 (マリオ&ソニック AT 東京オリンピック Mario & Sonikku AT Tokyo Orinpikku?, dosł. "Mario & Sonic at the Tokyo Olympics") – gra sportowa wyprodukowana i wydana przez Segę na konsolę Nintendo Switch i automaty do gier. Jest szóstą odsłoną serii Mario & Sonic. Posiada licencję International Sports Multimedia od Międzynarodowego Komitetu Olimpijskiego. Wydano ją w 2019 roku w ramach zbliżających się Letnich Igrzysk Olimpijskich 2020 w Tokio. Gracz może wcielić się w wybrane postaci z uniwersum serii Super Mario oraz Sonic the Hedgehog biorąc udział w różnych dyscyplinach sportowych. Gra po raz kolejny prezentuje letnie dyscypliny sportowe, ale jest przy tym wzbogacona o Dream Eventy, a także specjalne wydarzenia z olimpiady z roku 1964 w stylu 16 i 8 bitowym.

Rozgrywka Edytuj

Główna rozgrywka Edytuj

Mario Sonic Tokyo Character Select 74

Ekran wyboru postaci

Mario & Sonic at the Olympic Games Tokyo 2020 to szósta odsłona serii Mario & Sonic, która po raz kolejny koncentruje się na letniej olimpiadzie.Gra wzorowana jest na Letnich Igrzyskach Olimpijskich 2020 roku w Tokio, podczas gdy otoczenie jest stylizowane na obie łączone serie. Rozgrywka polega na uczestniczeniu w różnych dyscyplinach sportowych, wykorzystując dostępne postacie z serii Sonic the Hedgehog i Super Mario. Gracz może przejrzeć sterowanie i zasady przed każdą dyscypliną. W odróżnieniu od poprzednich odsłon, z wyjątkiem Mario & Sonic at the London 2012 Olympic Games na Nintendo 3DS, postaci nie posiadają tutaj indywidualnych statystyk. Zamiast tego przydzielony jest do nich typ umiejętności, z którego wynikają mocniejsze strony. Poniższa tabelka prezentuje jak typu umiejętności wpływają na mocne strony postaci w różnych dyscyplinach.

Dyscypliny Potężny Szybki Usprawniony
Bieg na 100 metrów Szybki bieg Szybki super start Dobre super ruchy
Bieg z przeszkodami na 110 metrów Szybki bieg Szybki super start Dobre super ruchy
Sztafeta 4x100 metrów Szybki bieg Szybki super start Dobre super ruchy
Rzut oszczepem Szybsze poszerzanie wskaźnika Łatwiejszy najlepszy kąt Szybsze gromadzenie siły
Trójskok Szybsze podejście Łatwiejsze perfekcyjne ruchy Dobre super ruchy
Rzut dyskiem Łatwiejszy najlepszy kąt Dobre dostosowywanie przechylenia Łatwiejsza najlepsza siła
Wspinaczka sportowa Dobre silne wspinanie się Szybkie odnawianie się wskaźnika chwytu Długi wskaźnik chwytu
Surfing Szybkie ruchy Dobra jazda na fali Długi czas przyspieszenia
Skateboarding Szybkie ruchy Mocne zakręty Wysokie skoki
Boks Dobre kontry Dobre super ruchy Ciężkie uderzenia
Karate Szybkie ruchy Dobra obrona Dobre szarżowanie
Piłka nożna Szybki bieg Dobre odbieranie piłki Silne strzały
Piłka nożna (bramkarze) Brak Dobre łapanie Dobre odbijanie
Rugby 7 Szybki bieg Szybkie budowanie wskaźnika Dobre blokowanie
Kajakarstwo Dobre wiosłowanie Szybki super start Dobry na ostatnim odcinku
Pływactwo Szybkie pływanie Dobre nawroty Dobre super ruchy
Gimnastyka Dobre super ruchy Dobre lądowanie Dobre odlatywanie
Jeździectwo Szybki galop Mocne zakręty Dobre super ruchy
Badminton Szybkie ruchy Precyzyjne sterowanie Dobre ścinanie
Tenis stołowy Szybkie ruchy Dobre obroty Silne zwroty
Szermierka Szybkie ruchy Dobre kroki Dobre parowanie
Łucznictwo Dobre naciąganie łuku Dobre celowanie Precyzyjne sterowanie
Dream Race Dobre zjeżdżanie po szynach Mocne zakręty Wysokie skoki
Dream Shooting Szybkie ruchy Dobre celowanie Dobre ogłuszanie wrogów
Dream Karate Szybkie ruchy Dobre silne uderzenia Wysoka siła ataku
Mario Sonic Tokyo Minigame 104

Przykładowa mini-gra

Gra posiada typ klasyczny, w którym można wybrać dowolną dyscyplinę, oraz tryb fabularny. Wydarzenia z gry odbywają się podczas olimpiady. Doktor Eggman i Bowser ponownie łączą siły, tworząc konsolę do gier Tokyo 64, którą podsyłają Sonicowi i Mario. W wyniku dalszych perypetii, Sonic, Mario, Eggman, Bowser i Toad zostają przeniesieni do wirtualnego świata konsoli, odtwarzającego igrzyska olimpijskie w Tokio z 1964 roku. Tails i Luigi łączą siły i przemierzają Tokio, w poszukiwaniu sposobów na wyciągnięcie swoich przyjaciół z konsoli. Z kolei Sonic i Mario muszą złapać Eggmana i Bowsera i razem z nimi wrócić, zanim w konsoli wyczerpie się bateria i zostaną zdezintegrowani. Po drodze Tails i Luigi spotykają swoich licznych przyjaciół i rywali - dołączają do nich głównie Bowser Jr., któremu zależy na wyciągnięciu ojca, oraz Doktor Eggman Nega, który pomaga rozszyfrować system i zabezpieczyć go przed zniszczeniem. Ostatecznie Sonic, Mario, Eggman, Bowser i Toad zostają wyciągnięci z konsoli i biorą udział w biegu na 100 metrów, który zamyka ceremonię. W trakcie kampanii fabularnej gracz może przełączać się między Soniciem a Mario, a Luigim i Tailsem. Dla każdego z tych duetów dostępne są różne mapy Tokio, na których można rozmawiać z różnymi postaciami. Zwykle gracz musi pokonać inne postaci w danych dyscyplinach, aby przejść dalej. Czasami pojawiają się takżę mini-gry, podobne do wydarzeń olimpijskich, w których gracz musi wziąć udział aby przejść dalej.

Gra jest kompatybilna z kontrolerem Joy-Con Nintendo Switch, a także posiada tryb wieloosobowy: lokalny na podzielonym ekranie i tryb sieciowy.

Dyscypliny Edytuj

Dyscypliny z 2020 Edytuj

Gra składa się z 22 wydarzeń olimpijskich, w których dostępnych jest wszystkich 20 postaci. Czasami można się także wcielić w jedną, dodatkową postać - gościa. Jest ona dostępna tylko do jednego wydarzenia. Powracają także Dream Eventy, które różnia się od dyscyplin olimpijskich bardziej fantastycznymi regułami. Posiadają także otoczenie stylizowane na serie Super Mario i Sonic the Hedgehog. Dostępne są trzy Dream Eventy.

Mario Sonic Tokyo Gameplay 087

Karate

  • Bieg na 100 metrów
  • 100 metrów stylem dowolnym
  • Bieg z przeszkodami na 110 metrów
  • Sztafeta 4 x 100 metrów
  • Łucznictwo
  • Badminton
  • Boks
  • Kajakarstwo
  • Rzut dyskiem
  • Jazda konna
  • Bieg przez płotki
  • Gimnastyka
  • Gimnastyka - Floor Exercise
  • Piłka nożna
  • Rzut oszczepem
  • Karate - Kumite
  • Rugby 7
  • Skateboarding - Park
  • Wspinaczka sportowa
  • Surfing - Shortboard
  • Tenis stołowy
  • Trójskok
Mario Sonic Tokyo Gameplay 629

Dream Racing

  • Dream Event
    • Dream Karate
    • Dream Racing
    • Dream Shooting

Dyscypliny z 1964 Edytuj

Gra posiada także 10 dyscyplin w stylu retro. Rozgrywane są one w klasycznym, ośmiobitowym stylu z perspektywy dwuwymiarowej. Dostępnych jest w nich również jedynie 8 postaci. Wydarzenia te odwołują się do letniej olimpiady z 1964 roku w Tokio.

Mario Sonic Tokyo Gameplay 761

Lekkoatletyka

  • Lekkoatletyka
  • Bieg z przeszkodami na 400 metrów
  • Skoki do wody z 10 metrów
  • Kajakarstwo
  • Judo
  • Skok w dal
  • Maraton
  • Strzelectwo
  • Parkour
  • Siatkówka

Mini-gry Edytuj

Mini-gry pojawiające się w trybie fabularnym i które można odblokować potem do regularnej gry. Pojawia się 10 mini-gier: 5 trójwymiarowych gdzie gracz wciela się w Tailsa lub Luigiego, oraz 5 dwuwymiarowych, gdzie gracz steruje Soniciem lub Mario.

Mario Sonic Tokyo Minigame 008

Metropolitan Goal Kick

  • Tower Climb – Tails musi wspiąć się na szczyt Tokyo Tower i odzyskać przepustkę. Rozgrywka przypomina ściankę wspinaczkową - gracz musi łapać się odpowiednich uchwytów i może korzystać ze springów, aby wznieść się wyżej. Dotknięcie kolczastych kul lub spadnięcie zabiera więcej czasu z limitu.
  • Metropolitan Goal Kick – Luigi musi pokonać Metal Sonica, strzelając w niego piłką od rugby. Na początku należy odzyskać piłkę, którą trzymają ze sobą Egg Pawny, podobnie jak w standardowym rugby. Po jej odzyskaniu należy pobiec na środek i wyprowadzić strzał, który zada Metal Sonicowi obrażenia.
  • Kabukiza Clash – horda 36 Egg Pawnów blokuje Kabukiza Theatre. Tails musi zestrzelić pojawiające się grupy robotów za pomocą łuku, podobnie jak w łucznictwie. Należy to jednak zrobić szybko, gdyż roboty trzymają nad głowami kolczaste kule i są gotowe rzucić nimi w każdej chwili. Gracz może strzelać w Egg Pawny, albo kolczaste kule aby je zbić. Aby wygrać należy zniszczyć 36 Egg Pawnów. Gracz może zostać raniony maksymalnie trzy razy.
  • Shibuya Scramble Search – Luigi musi, za pomocą lornetki, znaleźć w tłumie Toady z konkretnymi przedmiotami.
  • Treeside Rumble – Tails musi pokonać fale składające się łącznie z 60 Shy Guy, unikając kolczastych kul jakimi rzucają. Gracz posiada maksymalnie trzy punkty zdrowia.
Mario Sonic Tokyo Minigame 457

Tokyo Sky Flight

  • Tokyo Sky Flight – Mario pilotuje samolot, podczas gdy Sonic stoi na jego skrzydle, podobnie jak w Sky Chase Zone. Gracz musi nawigować samolotem po przewijającym się w prawo ekranie, zestrzeliwując przeciwników którzy zadają obrażenia. Niektórzy przeciwnicy osłaniają się zderzakami, które należy im wytrącić wykonując falę uderzeniową. Lot składa się z trzech poziomów. Każdy kończy się bossem w postaci Doktora Eggmana pilotującego swoją maszynę, lub Mecha Sonica. Gracz posiada maksymalnie 5 punktów zdrowia.
  • Bullet Train Blast – Doktor Eggman jedzie pociągiem ekspresowym, podczas gdy Sonic musi go wyprzedzić i dotrzeć do celu jako pierwszy. Podczas biegu gracz musi uważać na kolce, przepaście i zderzaki, które mogą go spowolnić. Można także zbierać Item Boxy w postaci nietykalności i osłony.
  • Sumida River Boat Ride – Mario musi wyprzedzić Bowsera w wyścigu do mety na motorówkach. Na drodze należy uważać na Cheep Cheepy wyskakujące z wody, a także można odbijać się od nadchodzących fal aby zwiększyć swoją szybkość.
  • Highway Chase – Sonic biegnie po drodze i musi dogonić Eggmana w taksówce i zadać jej odpowiednią ilość uderzeń, zanim skończy się czas. Podczas biegu gracz musi omijać samochody i skórki od bananów na drodze, a także korzystać z paneli przyspieszających. Po dogonieniu taksówki należy na nią wskoczyć, aby zadać obrażenia.
  • Museum Sneak – Mario musi się przekraść przez cztery piętra muzeum. Na każdym piętrze trzeba znaleźć odpowiednią ilość kluczy, aby przejść dalej, jednocześnie unikając wykrycia przez strażników (Goomby, Koopa Troopy, Cheep Cheepy i Bloopery), których zasięg wzroku jest zaznaczony przez podświetlone obszary. Gracz może także skorzystać sekretnych przejść, które otwierają się przy niektórych ścianach. Po pewnym czasie na piętrze pojawia się Hammer Bros., który patroluje całe piętro i tropi gracza.

Postacie Edytuj

Team Sonic Edytuj

Obraz Postać Typ Biografia
Tokyo Sonic Sonic the Hedgehog Szybki The world's fastest hedgehog. He can be impulsive and impatient, but he is driven by kindness and a strong sense of justice.
Tokyo Tails Miles "Tails" Prower Usprawniony A kind, twin-tailed fox kit. He can spin his tails to fly through the air, and his engineering talent helps Sonic on his adventures.
Tokyo Knuckles Knuckles the Echidna Potężny A powerful echidna who lives on Angel Island as the lone guardian of the Master Emerald.
Tokyo Amy Amy Rose Wszechstronny A hedgehog who is a real go-getter and lights up the room when she's around. She's quite strong-minded, and won't hesitate at taking on evil with her trusty hammer.
Tokyo Shadow Shadow the Hedgehog Szybki A black hedgehog known as the ultimate life form. Created with an immortal body, he wields Chaos Emeralds to warp space and time.
Tokyo Blaze Blaze the Cat Wszechstronny A princess from another world who uses the Sol Emeralds she protects. Cool-headed and hard on herself, she's still a little shy.
Tokyo Silver Silver the Hedgehog Usprawniony A hedgehog from a devastated future. He is always positive and has a strong sense of justice. His powerful psychokinesis can move big objects as well as allow him to levitate.
Tokyo Vector Vector the Crocodile Potężny The head of the Chaotix Detective Agency. He has a sharp mind and a sharp tongue, but is also an optimist with a compassionate heart.
Tokyo Eggman Doktor Eggman Usprawniony A self-proclaimed evil scientist and mechanical genius with an IQ of 300. He never gives up on his plans to take over the world.
Tokyo Metal Metal Sonic Szybki A high-performance robot built by Dr. Eggman to mimic Sonic. He has Sonic's speed and power, and serves as Eggman's obedient henchman.

Goście Edytuj

Ikona Postać Dyscyplina Typ Biografia
Tokyo Icon Eggman Nega Doktor Eggman Nega Karate - Kumite Usprawniony Eggman Nega has inherited Dr. Eggman's scientific genius as well as his wicked sneakiness. However, Eggman Nega doesn't actually like Dr. Eggman!
Tokyo Icon Espio Espio the Chameleon Trójskok Usprawniony As a ninja, Espio loves traditional Japanese sweets, especially dumplings made from rice flour!
Tokyo Icon Jet Jet the Hawk Piłka nożna Szybki Jet rides on a hovering board called Extreme Gear. Just like a surfer catches a wave, he can catch the wind and reach incredible speeds!
Tokyo Icon Rouge Rouge the Bat Wspinaczka sportowa Usprawniony Rouge is so enthralled with glittering jewels that she is usually paid in gemstones for her work.
Tokyo Icon Zavok Zavok Boks Potężny Smart and cool under fire, Zavok's power recognized by everyone, even his mentor. The other Deadly Six have a lot of respect for Zavok.
Tokyo Icon Zazz Zazz Tenis stołowy Szybki Zazz is always ready for a fight! He is trusted as a brave and powerful warrior by Zavok, the leader of the Deadly Six.

Wsparcie Edytuj

Team Mario Edytuj

Obraz Postać Typ Biografia
Tokyo Mario Mario Wszechstronny A cheerful plumber and everyone's favorite superstar. He stands up to Bowser with his jumping skills and all-around athletic ability.
Tokyo Luigi Luigi Wszechstronny Mario's younger twin brother. He's a little timid (especially around ghosts), but is kind and just as capable as his brother.
Tokyo Peach Księżniczka Peach Usprawniony Princess of the Mushroom Kingdom. She has a close bond with Mario and is unfailingly kind. She loves baking and cooking.
Tokyo Daisy Księżniczka Daisy Szybki The Princess of Sarasaland. She is cheerful, active, and always full of energy.
Tokyo Yoshi Yoshi Szybki Mario's kind, chill ally from Yoshi's Islan. His long tongue lets him gobble up fruit and foe alike and turn them into eggs.
Tokyo Bowser Bowser Potężny The Koopa King's strength, fire breath, and large army of Goombas, Koopa Troopas, and more make him a constant threat to world peace.
Tokyo Bowser Jr Bowser Jr. Wszechstronny The Koopa King's little boy. He might be small, but he's got all of Papa's strength and selfishness. Wears a mask with a big mouth on it.
Tokyo Wario Wario Potężny Never a dull moment with Wario, a loud, brash fellow who says he's Mario's greatest rival. He loves garlic and money.
Tokyo Waluigi Waluigi Usprawniony Wario's pal who thinks he's Luigi's rival. His gangly arms and legs make him a fierce competitor in all manner of sports.
Tokyo Donkey Kong Donkey Kong Potężny King of the jungle and superstar of the Kong Family. He's so strong, it isn't funny. He'd do anything for a banana or ten.

Goście Edytuj

Ikoma Postać Dyscyplina Typ Biografia
Tokyo Icon Diddy Kong Diddy Kong Rugby 7 Usprawniony
Tokyo Icon Larry Larry Koopa Jazda konna Usprawniony He has a giant blue star on the left side of his head. Look closely next time you see it, and you'll spot it!
Tokyo Icon Ludwig Ludwig von Koopa Szermierka Usprawniony
Tokyo Icon Rosalina Rosalina Surfing - Shortboard Usprawniony Full of love for her and the other Lumas, Rosalina watches over them just as a mother would.
Tokyo Icon Toadette Toadette Bieg z przeszkodami na 110 m Szybki There are five white spots on Toadette's cap and six each on the two pigtails. That adds up to 17!
Tokyo Icon Wendy Wendy Pływanie na 100 metrów stylem dowolnym Potężny She may be selfish, but Wendy is also exciting, fun, and very fashionable, as you can see by her pink, polka-dotted bow!!

WsparcieEdytuj

  • Birdo (Bramkarze w piłce nożnej)
  • Boom Boom (wsparcie w Rugby 7)
  • Hammer Bros (wsparcie Bowsera w koszykówce)
  • Toad (wsparcie Mario, Luigiego i Peach w koszykówce)

Niegrywalne postacie Edytuj

Widownia Edytuj

Sędziowie i operatorzy kamery Edytuj

Inne Edytuj

Ciekawostki Edytuj

  • W tytule gry człon "Olympic Games" został umieszczony przed rokiem, zamiast po.
  • W przeciwieństwie do poprzednich odsłon serii Mario & Sonic, większość postaci nosi ubrania sportowe dopasowane do wybranej dyscypliny. Jest to również pierwsza gra w tej serii, w której męskie postaci zmieniają swoje ubrania.
  • Sonic i Vector noszą buty podobne do tycch z serii Sonic Riders, a Rouge nosi kostium identyczny do tego z owej gry. Mario, Luigi, Księżniczka Peach, Daisy, Wario i Waluigi noszą sportowe ubrania do lekkoatletyki podobne do tych z Mario Tennis Aces. Metal Sonic, Zavok, Yoshi, Bowser, Bowser Jr. i Donkey Kong to jedyne postaci które nie otrzymały kostiumów.
  • W dyscyplinach z 1964 roku, Sonic i Eggman korzystają ze spritów z gry Sonic the Hedgehog (1991), Tails z Sonic the Hedgehog 2, a Knuckles z Sonic the Hedgehog 3. Postacie z Team Mario korzystają ze spritów z gry Super Mario Bros..
  • Jest to pierwsza odsłona serii Mario & Sonic w której nie pojawiają się Mii.